Lading av elbil

Nye EU-krav

EU-landene har fram til 2024 med å fremlegge planene sine, som også vil gjelde for Norge.

LADEKRAV: EU-parlamentet setter strengere krav til både elbilladere og lading av hydrogenbil. Foto: Øystein Fossum
LADEKRAV: EU-parlamentet setter strengere krav til både elbilladere og lading av hydrogenbil. Foto: Øystein Fossum Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

EU har tidligere varslet at det skal komme krav til ladestasjoner i Europa, der et av de viktigste punktene er at det skal bli enklere å betale for ladingen.

Kortbetaling skal bli et krav, men også e-roaming som betyr at selskapenes lade-apper kan brukes på tvers av ladestasjonene.

Nå kommer det også krav til avstand mellom ladestasjonene.

EU-parlamentet skriver på sine nettsider at det fra 2026 skal være minst én ladestasjon per 60 kilometer med hovedveier i Europa. Det setter press på EU-landene som har frem til 2024 med å legge fram planene om de har oppnådd kravene eller hvordan de skal klare det.

Unni Berge, som er leder for kommunikasjon og samfunnskontakt i Elbilforeningen, sier til DinSide at det er bra med krav til avstand mellom ladere, men at det har mer å si for andre land enn Norge.

- I Norge er vi i ferd med å få veldig god dekning av hurtigladere i ulike steder i landet. Særlige forbedringer har det vært siste to årene, og nå bygges det ut enda mer.

Utfordringen for Norge er ifølge Berge å bygge ut nok kapasitet, og hun mener Norge trenger 4000 nye hurtigladere for å holde tritt med tallet på biler.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.