Lading av elbil

Nye EU-krav

EU-landene har fram til 2024 med å fremlegge planene sine, som også vil gjelde for Norge.

LADEKRAV: EU-parlamentet setter strengere krav til både elbilladere og lading av hydrogenbil. Foto: Øystein Fossum
LADEKRAV: EU-parlamentet setter strengere krav til både elbilladere og lading av hydrogenbil. Foto: Øystein Fossum Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

EU har tidligere varslet at det skal komme krav til ladestasjoner i Europa, der et av de viktigste punktene er at det skal bli enklere å betale for ladingen.

Kortbetaling skal bli et krav, men også e-roaming som betyr at du selskapenes lade-apper kan brukes på tvers av ladestasjonene.

Nå kommer det også krav til avstand mellom ladestasjonene.

EU-parlamentet skriver på sine nettsider at det fra 2026 skal være minst én ladestasjon per 60 kilometer med hovedveier i Europa. Det setter press på EU-landene som har frem til 2024 med å legge fram planene om de har oppnådd kravene eller hvordan de skal klare det.

Unni Berge, som er leder for kommunikasjon og samfunnskontakt i Elbilforeningen, sier til DinSide at det er bra med krav til avstand mellom ladere, men at det har mer å si for andre land enn Norge.

- I Norge er vi i ferd med å få veldig god dekning av hurtigladere i ulike steder i landet. Særlige forbedringer har det vært siste to årene, og nå bygges det ut enda mer.

Utfordringen for Norge er ifølge Berge å bygge ut nok kapasitet, og hun mener Norge trenger 4000 nye hurtigladere for å holde tritt med tallet på biler.

- Men viktigere for Norge er det at EU også er i ferd med å sette krav til mer forbrukervennlig betaling for lading. Elbilforeningen har for eksempel lenge kjempet for at det må være mulig å betale med tæpping/bankkort direkte på laderen. Det er vi i ferd med å få gjennomslag for både i Norge og EU, forteller hun.

MODERNE: MG 4 er bygget på en ny, dedikert elbil-plattform og har fått en kraftig oppgradering når det gjelder utstyr og kjørekomfort. Video: Rune Korsvoll Vis mer

Krav til hydrogenladere

Samtidig settes det også krav til ladestasjoner for hydrogenbiler. De nye kravene er én ladestasjon per 100 kilometer med hovedvei, og det skal være på plass innen 2028.

I dag er det fem ladestasjoner for hydrogenbiler her til lands, skriver Elbil24 som først omtalte saken, og de er fordelt på tre i Oslo-området, Hvam, Hvam, Furuset og Høvik, én i Åsane i Bergen og en på Tiller i Trondheim.

Skal bli enklere

Felles for både de elektriske og hydrogenladestasjonene er at de skal være tilgjengelig for samtlige bilmerker og at betalingen skal være enkel for forbrukerne.

- De skal vise pris per kWt eller per kilo og de skal være rimelige og sammenliknbare, skriver EU-parlamentet.

I tillegg ønsker EU at det settes opp en felles løsning innen 2027 som viser opplysninger om tilgjengelighet, ventetid og priser på ladestasjoner i Europa.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer