EU har tidligere varslet at det skal komme krav til ladestasjoner i Europa, der et av de viktigste punktene er at det skal bli enklere å betale for ladingen.
Kortbetaling skal bli et krav, men også e-roaming som betyr at du selskapenes lade-apper kan brukes på tvers av ladestasjonene.
Nå kommer det også krav til avstand mellom ladestasjonene.
EU-parlamentet skriver på sine nettsider at det fra 2026 skal være minst én ladestasjon per 60 kilometer med hovedveier i Europa. Det setter press på EU-landene som har frem til 2024 med å legge fram planene om de har oppnådd kravene eller hvordan de skal klare det.
Unni Berge, som er leder for kommunikasjon og samfunnskontakt i Elbilforeningen, sier til DinSide at det er bra med krav til avstand mellom ladere, men at det har mer å si for andre land enn Norge.
- I Norge er vi i ferd med å få veldig god dekning av hurtigladere i ulike steder i landet. Særlige forbedringer har det vært siste to årene, og nå bygges det ut enda mer.
Utfordringen for Norge er ifølge Berge å bygge ut nok kapasitet, og hun mener Norge trenger 4000 nye hurtigladere for å holde tritt med tallet på biler.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger