Volkswagens genistrek i 1976 gikk ut på å ta en standard liten familiebil, bytte ut understellet med et adskillig sportsligere et, sette inn en sterk og turtallsglad motor og plassere et GTI-logo foran og bak. GTI-klassen var født. Folket fikk sin sportsbil.
Nær dobling av effekt
VW har ikke til hensikt å la GTI-en dø ut, og med femte generasjon Golf GTI i 2005 var sportsligheten for alvor igjen tilbake i høysetet. Med årene er Golf blitt større og større - og tyngre og tyngre. Der en 1.6-liter på 110 hester gjorde en utmerket jobb for over 30 år siden er det turbomatet 2.0-motor og minst 200 hester som gjelder i dag.
GTI nr. seks
Nå lanseres 6. generasjon GTI, og den er en videreutvikling av den utgående 200-hesteren. Den har fortsatt en 2.0-motor med turbolading, som nå utvikler 210 hestekrefter. Dreiemomentet er 280 newtonmeter ved 1.700 omdreininger. En manuell sekstrinns girkasse er standard og som tidligere er DSG (dobbeltkløtsj-girkasse) tilvalg.
Mer effekt(iv)
Toppfart er 240 kilometer i timen (238 med DSG) og 0 til 100 km/t tar 6,9 sekunder med begge girkassene. Ingen revolusjon når det gjelder ytelser, altså, men motoren er blitt klart mer effektiv; ifølge VW er forbruket ved blandet kjøring nå 0,73 liter per mil mot 0,8 for forgjengeren. (Med DSG er tallet 0,74 liter per mil).
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger