Nye, lille Premacy

Med Premacy vil Mazda tre inn på flerbruksbil-markedet. Den skal være spesielt tilpasset bilisten i det nye årtusenet. Verdenspremieren er under motormessen i Geneve i mars.

Publisert

Det nøyaktige tidspunktet for presentasjon på det norske markedet er ikke fastsatt ennå, men den er ventet på høstparten 1999.

Design, funksjonalitet, ytelser

Tre aspekter som skal ha stått i høysetet under konstruksjonen av den nye, lille flerbruksbilen er særegent design, funksjonalitet og ytelser. Med sin lengde på cirka 430 centimeter er den på størrelse med en sedan i Golf-klassen, en Mazda 323 sedan er for eksempel bare 2 cm lengre enn den nye Premacy.

Den skal imidlertid ha større innvendig plass enn det som er vanlig i en sedan, noe som er mulig ved at Premacy har et flatt innvendig gulv og forholdsvis lang avstand mellom fremre og bakre hjulaksler. Med en takhøyde på 160 centimeter -- inkludert takrekke -- skal Premacy kunne yte godt med plass til mennesker og bagasje inn mot det nye årtusenet.

To 1,8-litere

Under verdenspremieren i Geneve vil Premacy bli presentert med to motoralternativer. Begge er varianter av Mazdas 1,8-liters DOHC-motor. Den minste er utstyrt med 100 hester som trår inn med full styrke ved 5.500 omdreininger. Maksimalt dreiemoment er på 152 Nm ved 3.500 omdreininger i minuttet. Dette er 10 hk og 5 Nm mer enn I dagens 1,8-liter, som sårt har hatt behov for en oppgradering.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer