Nye Nissan Leaf har klassens beste rekkevidde!

Har du savnet en elbil til normal pris med en reell rekkevidde på 20 mil eller mer? Her er den.

SETT DEN FØR? Det er ikke så rart - Nissan er tydeligvis fornøyde med utseendet på sin elbil Leaf og har ikke endret på det. Derimot er batteripakken ny. Uten å bli større er kapasiteten utvidet med 26 prosent og det gjør ganske mye forskjell, fant vi ut. Foto: KNUT MOBERG
SETT DEN FØR? Det er ikke så rart - Nissan er tydeligvis fornøyde med utseendet på sin elbil Leaf og har ikke endret på det. Derimot er batteripakken ny. Uten å bli større er kapasiteten utvidet med 26 prosent og det gjør ganske mye forskjell, fant vi ut. Foto: KNUT MOBERG Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Bilen siger nesten lydløst oppover de bratte bakkene på sørsiden av Alpene, gjennom de krappe svingene mellom fjellveggen på den ene siden og de stupbratte skrentene på den andre. En time før var det palmetrær langs veien, nå er det høyreiste grantrær og gulrøde løvtrær som mister bladene og innimellom bidrar til å gjøre veien sleip.

Og vi kjører altså elbil, på veier som er svært utfordrende for batteridrevne farkoster på grunn av sine bratte, lange, og seige oppoverbakker.

Vi startet etter lunsj fra Nice og klatringen begynte kort tid etter at vi svingte til venstre rett før den italienske grensen. Målet er legendariske Col de Turini, en av de mest kjente etappestoppene på Rally Monte Carlo.

Les mer om elbil på Dinside her!

1.600 høydemeter opp...

Etter å ha klatret de 1.600 metrene på drøye to timer - det er bare drøyt åtte mil, men det er langt fra noen rally-takter over kjøringen vår, står gjenværende rekkevidde oppgitt til 42 kilometer - og vi startet ut med 203 kilometer beregnet total rekkevidde ved start.

Er det bra eller er det ikke? Det er vanskelig å si sånn med det samme, men sett at vi skal kjøre ned til Nice igjen etterpå burde ikke det å regenerere energi tilsvarende i overkant av fire mil være noen uoverkommelig affære, skal vi tro informasjonen som ble gitt under briefingen samme morgen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer