Nye Passat og Zafira i ilden

Både nye Passat og nye Zafira oppnår gode resultater i kollisjonstest. Citroën C1 nådde ikke opp til den femte stjernen.

Publisert
Sist oppdatert

Både Volkswagen Passat og Opel Zafira fikk full uttelling i sidekollisjonstestene - 18 poeng. I frontkollisjonstesten gikk det imidlertid ikke like bra - verken Passat eller Zafira klarte mer enn 14 av 16 poeng. 14 poeng er selvsagt et godt resultat, men det må understrekes at det finnes en rekke sammenlignbare modeller som har gjort den enda bedre, deriblant Citroën C5 (16), Renault Laguna (15) og Peugeot 407 (15).

Reddet av beltevarslere

Både Passat og Zafira måtte dermed nøye seg med 32 poeng sammenlagt, noe som i utgangspunktet ikke kvalifiserer til mer enn fire Euro NCAP-stjerner. Men fordi de begge skaffet seg tilleggspoeng gjennom setebeltevarslere, og dermed kom opp i henholdsvis 33 (Zafira) og 34 poeng (Passat), kan de to modellene likevel smykke seg med fem stjerner.

Trilling fikk fire stjerner

Nykommeren Citroën C1, som langt på vei er identisk med Peugeot 107 og Toyota Aygo, fikk også ett ekstra poeng for beltevarslere. Det var imidlertid til liten hjelp, all den tid C1 måtte nøye seg med 11 poeng i frontkollisjonstesten og 14 i sidekollisjonstesten. Med 26 poeng må C1 ta til takke med fire stjerner. Dermed er det fortsatt kun to småbiler som kan skilte med fem stjerner - Peugeot 1007 og Renault Modus.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.