Resultatene er foreløpig ikke publisert av Euro NCAP selv, men tyske ADAC (tilsvarende norske NAF) har nå offentliggjort informasjon om hvordan neste generasjon Golf taklet brutalitetene hos Euro NCAP. Ifølge ADAC oppnådde bilen full score både i frontkollisjonstesten (16 poeng), sidekollisjonstesten (16 poeng) og stolpetesten (2 poeng). I tillegg mottok Golf to bonuspoeng grunnet beltevarslere for forsetepassasjerene. Dermed hanket bilen inn hele 36 av 37 oppnåelige poeng og fem meget solide stjerner.
Kun én annen kompaktklassebil har tidligere oppnådd 16+16+2 poeng i de tre fysiske testene; Nissan Qashqai. Fordi Qashqai også har beltevarsling for baksetepassasjerene oppnådde Nissan tre bonuspoeng og dermed full pott - 37 av 37 poeng.
Barnebeskyttelse
Golf tok imidlertid innersvingen på Qashqai i barnebeskyttelsestesten. Her oppnådde nemlig Golf 41 av 49 oppnåelige poeng, ett poeng mer enn japaneren. Rekord ble det imidlertid ikke. Kompaktklasse-bilene Citroën C4 og Seat Leon oppnådde nemlig begge 42 poeng i henholdsvis 2004 og 2005.
41 poeng gir fire stjerner. For å bli tildelt fem stjerner må en bil klare 49 poeng, noe ingen av de nærmere 300 bilmodellene som er testet har klart.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger