Nyhet: VW Golf GTE

Først GTI, så GTD. Nå er det duket for GTE.

DEN TREDJE I REKKEN: VW Golf kommer som plug-in hybrid, og med navnet GTE, men ikke før i 2015. Foto: Fred Magne Skillebæk
DEN TREDJE I REKKEN: VW Golf kommer som plug-in hybrid, og med navnet GTE, men ikke før i 2015. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Fremtiden er elektrisk. Derom hersker liten tvil, og bilprodusentene er i full gang med ommøbleringen. VW er intet unntak.

De mer sporslige versjonen av VW Golf har som kjent navnene GT, GTI og GTD. Nå er det snart duket for GTE.

Porsche har tidligere uttalt at supersportsbiler må være hybrid for å klare å levere godt nok. Fremover vil hybriddrift også brukes i mer ordinære biler for å skape bedre ytelser.

GTE er et resultat av dette, og den blir en plug-in hybrid.

Søster og bror

Bilen er et resultat av synergier internt i gruppen, for drivlinjen sies å bli den samme som Audi A3 e-tron. Det betyr en 1,4-liters forbrenningsmotor på 148 hestekrefter, som deretter er hektet sammen med en 107-hesters elektromotor.

Samlet skal dette gi en kombinasjonseffekt på 204 hestekrefter, og batteripakken skal være en lithium-ion med en kapasitet på 8,8 kWt.

Hele hemmeligheten med å lage en plug-in hybrid er selvfølgelig å spare drivstoff. Foreløpig er det ikke kjent hvor langt bilen kan gå på strøm alene, men den er heller ikke å anse som en ren elbil. Det er hvor lavt motorene kan levere i tospann som er interessant over tid.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer