Nytelse eller mareritt?

I tillegg til at det ser bra ut, har du også her en motor som virkelig sparker i fra.

Nytelse eller mareritt?
Publisert
Sist oppdatert

Som nevnt i forrige kjøring av BMW Z4 har BMW for alvor oppdaget turboens fortreffelighet også på bensinmotorer. En rekke modeller og motorer finnes nå, men skeptikerne er mange. Det er ikke lenge siden denne fabrikken stod beinhardt på at turboer ikke hadde noenting i en bensinmotor å gjøre. Så mye hold var det i det. Vi kan bare ha det i bakhodet til neste gang en bilprodusent er bastant - det stikker sikkert ikke veldig dypt og vi kan mest sannsynlig ikke se bort fra at de gjør det stikk motsatte et par år senere.

Vi har mottatt flere bekymringsmeldinger fra urolige BMW-entusiaster hvor det uttrykkes generell skepsis og også et direkte hat til turbo i bensinmotorer. Noen hevder at det ødelegger merket. Vi skjønner fortsatt poenget, og dette er et tema som kanskje ikke opptar gud og hvermann, men er for så vidt en viktig prinsippsak. Etter å ha kjørt denne bilen skjønner man hva denne gjengen mener - vi snakker her om feinschmeckere.

Den store forskjellen

Det er både fordeler og ulemper med turbo. Testbilen har i tillegg to av dem og de er satt til å betjene tre sylindre hver. Testbilen har på grunn av dette et dreiemoment på 400 newtonmeter fra 1.300 til 5.000 omdreininger. Et svært bredt spekter hvor motoren er sterk som en bjønn. Vi snakker ikke om en bjønnunge (brun pilsflaske), men en voksen brutal og sinna djevel.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer