Som nevnt i forrige kjøring av BMW Z4 har BMW for alvor oppdaget turboens fortreffelighet også på bensinmotorer. En rekke modeller og motorer finnes nå, men skeptikerne er mange. Det er ikke lenge siden denne fabrikken stod beinhardt på at turboer ikke hadde noenting i en bensinmotor å gjøre. Så mye hold var det i det. Vi kan bare ha det i bakhodet til neste gang en bilprodusent er bastant - det stikker sikkert ikke veldig dypt og vi kan mest sannsynlig ikke se bort fra at de gjør det stikk motsatte et par år senere.
Vi har mottatt flere bekymringsmeldinger fra urolige BMW-entusiaster hvor det uttrykkes generell skepsis og også et direkte hat til turbo i bensinmotorer. Noen hevder at det ødelegger merket. Vi skjønner fortsatt poenget, og dette er et tema som kanskje ikke opptar gud og hvermann, men er for så vidt en viktig prinsippsak. Etter å ha kjørt denne bilen skjønner man hva denne gjengen mener - vi snakker her om feinschmeckere.
Den store forskjellen
Det er både fordeler og ulemper med turbo. Testbilen har i tillegg to av dem og de er satt til å betjene tre sylindre hver. Testbilen har på grunn av dette et dreiemoment på 400 newtonmeter fra 1.300 til 5.000 omdreininger. Et svært bredt spekter hvor motoren er sterk som en bjønn. Vi snakker ikke om en bjønnunge (brun pilsflaske), men en voksen brutal og sinna djevel.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger