I sør-Spania, nærmere bestemt i Linares i Andalucia, ligger Santana Motor S.A., en bilprodusent som de siste 46 årene har spesialisert seg på å lage robuste firehjulstrekkere; lenge på lisens for Land Rover og etterhvert også for Suzuki (for eksempel Samurai, Vitara og Jimny). Kikker man nærmere på den tøffere og mer klassiske typen terrengbiler man kan påtreffe nedover i Europa er det sjanser for at det rett som det er er en Santana.
PS 10: en arbeidshest
Når man betrakter modellen som nå blir innført her i landet i sine forskjellige versjoner skinner arven fra Land Rover tydelig igjennom. Imidlertid har Santana tilføyd sin egen stil og har til en viss grad oppdatert utseendet - uten å ha villet gå for langt. Om det er vellykket rent estetisk kan diskuteres, men dette er da heller ikke et kjøretøy for å paradere på bulevardene, men en klassisk firehjulstrekker, en røff og tøff arbeidshest.
Santana PS 10-prosjektet ble påbegynt i 1999 og produksjon og markedsføring startet sent i 2003 i en del europeiske land. Dette er ikke lenger noen Land Rover - bilen er utstyrt med en 2,8 liters IVECO-motor. Det er en firesylindret turbo-diesel Common Rail-motor som yter 125 hestekrefter.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger