Det spanske bilmerket Seat har ikke fått det helt til etter at de ble relansert i Norge i 2017. Siden de var ute av det norske markedet, ble det rullet ut testprosjekt for å selge biler på en ny måte for Volkswagen-gruppen: Via nettet.
Erfaringene som blir gjort i Norge, avgjør hvordan man gjør det i resten av verden.

Vi kan så langt konkludere med at Tesla har hatt langt større suksess med få fysiske salgssteder og utbredt netthandel enn hva Seat har, men det skyldes selvfølgelig i stor grad at Tesla har hatt produkter folk har ivret etter å få.
Nytt merke
Cupra, som tidligere var en del av Seat-merkevaren, står nå på egne ben. Med den nye administrerende direktøren, Wayne Griffiths i spissen, åpnet de nylig et nytt og hypermoderne hovedkvarter kun et steinkast unna Seats hovedkvarter i Martorell.

Foreløpig baseres Cupra-modellene seg på ordinære Seat-modeller, men de får helt egen logo, nok designelementer til å gjøre dem langt mer attraktive, og modellene med hybrid- og bensindrevet drivlinje får utelukkende spreke motoralternativer.


Foreløpig finnes SUV-en Cupra Ateca med 300 hester og Cupra Leon med den velkjente hybridteknologien man finner i Audi, Skoda og VW.

Først i test: VW ID.3
Det vil si en 1,4 liters fossilmotor med ekstra elmotor mellom denne og girkassa. Forhjulstrekkeren får 245 hester, akkurat det samme som den nært forestående Skoda Octavia RS.
Men det skjer nye ting også. Cupra Formentor blir en egen modell bare for Cupra og blir en direkte konkurrent til VW T-Roc R.
Den blir tilgjengelig med samme motor, altså en toliters turbomotor med 310 hester og den får firehjulstrekk.
Det er ingen grunn til å tro at den blir mindre kjøreglad enn sitt søskenbarn, og skal vi være helt ærlig, så synes vi den ser frekkere ut også.
Formentor blir også tilgjengelig med samme drivlinje som Cupra Leon, altså 245 hk og forhjulstrekk med lademuligheter. Det er mulig det bare blir denne modellen som blir tilgjengelig i Norge, på grunn av gunstig pris. Det er i såfall synd for entusiastene.

Starter med elbil
Men det er elbilen el-Born som blir grunnen til at Cupra fort kan bli et større bilmerke enn Seat i Norge. Seat har nemlig bestemt at deres første elbilen el-Born skal selges under Cupra-logoen.

Les ALT om El-Born her
El-Born ble vist første gang på bilmessen i Geneve i fjor. Den baseres på VW ID.3 og har så og si identiske mål og prestasjoner.
Mens designen på VW er glatt og kanskje mer moderne, kjører Seat på med kantete, røff og sporty design.
Direktør for Seat Norge i Harald A. Møller AS, Ole Kristian Ågotnes, har uttalt at designen og prisen vil være to konkurransefortrinn.

Prisen fortelles det imidlertid ikke noe konkret om ennå, men Seat har priset sin minste elbil Mii langt lavere enn tilsvarende VW e-Up! De har også hatt noen spenstige leasingavtaler, så vi kan trolig forvente tilsvarende stunt under lanseringen av El-Born også.
