På norske veier?

Nytt kamera tar mobil-syndere

Et nytt høyteknologisk kamera med kunstig intelligens knipser alle som bruker mobilen bak rattet. Flere EU-land tar det nå i bruk.

KNIPSER MOBIL-SYNDERE: Det nye, mobile kameraet kjenner igjen bilister som bruker mobilen og knipser bilde automatisk. Foto: Polizei Rheinland-Pfalz
KNIPSER MOBIL-SYNDERE: Det nye, mobile kameraet kjenner igjen bilister som bruker mobilen og knipser bilde automatisk. Foto: Polizei Rheinland-Pfalz Vis mer
Publisert

Bildene er tydelige: En mann holder mobilen i hånda og leser trolig en tekstmelding. En annen snakker i telefonen. Uoppmerksomhet bak rattet er en av de vanligste årsakene til ulykker på norske veier. Bruk av mobiltelefon får ofte skylda. Dette er også ett av områdene politiet har spesielt fokus på nå i sommer.

Slik er det også i flere andre europeiske land. I Nederland er det utviklet et mobilt kamera, eller «fotoboks» om du vil, som automatisk oppdager og knipser sjåfører som bruker mobilen under kjøring. I sommer tar også tysk politi i bruk dette kameraet som kalles Monocam. Først i en seks måneders prøveperiode på utvalgte motorveier.

Objektive bevis

- Fra 2023 skal det være kontinuerlig drift i hele Rheinland-Pfalz, sier politibetjent Matthias Emmerich fra Trier-politiet til AutoBild.

Med den nye teknologien har man for første gang en automatisert mulighet til å registrere bilister som bryter mot mobilforbudet. Og på en slik måte at materialet ville stå seg i retten: «Nå har vi objektive bevis», ifølge Emmerich.

NOE FOR NORGE?: Australia, Nederland og Tyskland er land som nå tar i bruk det nye kamera-systemet som kjenner igjen mobilbrukere bak rattet. I Norge er det foreløpig politifolk langs veien som kniper synderne. Foto: UP
NOE FOR NORGE?: Australia, Nederland og Tyskland er land som nå tar i bruk det nye kamera-systemet som kjenner igjen mobilbrukere bak rattet. I Norge er det foreløpig politifolk langs veien som kniper synderne. Foto: UP Vis mer

Brukes i flere land

Monocam er allerede i bruk i Nederland. I delstaten New South Wales i Australia har det vært i bruk i tre år.

Kameraet plasseres på en bro over veien og tar et bilde automatisk når det kjenner igjen en bilist som bruker mobilen bak rattet. Bildene blir deretter sendt til en datamaskin der de blir vurdert av trente politifolk. Bilføreren straffes først når det er et tydelig brudd på mobil-forbudet.

7450 kroner i bot

I Norge avsløres mobilbrukere ved at politiet står langs veien og følger trafikken i en kikkert. Med mobilbot på 7450 kroner og tre prikker i førerkortet, kunne et slikt kamera bli et avskrekkende våpen i kampen mot uoppmerksomhet bak rattet.

På grunn av ferieavvikling har ikke Politidirektoratet kunnet kommentere denne saken overfor DinSide nå.

Tidligere sjef i UP, Runar Karlsen - nå fagdirektør for trafikk i Politidirektoratet - fortalte i fjor at den norske strategien for trafikksikkerhetsinnsats ikke bygger så mye på automatiserte løsninger som i mange andre land. Han mener det er mange gevinster å hente ved de vanlige politikontrollene.

STOR GEVINST: - Vanlige kontroller gir mange gevinster ved at politiet i tillegg til fart, kan avsløre om en fører er ruset, etterlyst eller om bilen er veidyktig , sier Runar Karlsen, fagdirektør for trafikk i Politidirektoratet. Foto: Politiet
STOR GEVINST: - Vanlige kontroller gir mange gevinster ved at politiet i tillegg til fart, kan avsløre om en fører er ruset, etterlyst eller om bilen er veidyktig , sier Runar Karlsen, fagdirektør for trafikk i Politidirektoratet. Foto: Politiet Vis mer

Politi på veien

- Politiet har i dag ingen mobile fotobokser, slik som for eksempel i Danmark. Politiets hovedstrategi er tilstedeværelse og trafikkontroller der politiet stanser og kontrollerer fører blant annet for rus, sa Karlsen da.

- Dette gir svært mange gevinster. For eksempel vil ikke en fotoboks eller automatisk kamera hindre en ruset sjåfør eller etterlyst person i å kjøre videre. Automatisk trafikkontroll (ATK) er derimot et viktig supplement til politiinnsats for å redusere farten og ulykkene på veiene våre.

Karlsen har liten tro på automatisk overvåkning av mobilbruk:

- Når det gjelder spørsmålet om å avdekke ulovlig bruk av mobiltelefon, vil ikke bilde alene alltid være tilstrekkelig som bevis. Det handler blant annet om at vegtrafikkloven krever at mobiltelefonen funksjoner faktisk har vært betjent under kjøring. Det vil ikke alltid et foto kunne gi et sikkert svar på, ifølge Karlsen.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer