Seat Arona er en modell i den stadig mer populære kompakt-SUV-klassen.Vi omtalte den nylig i forbindelse med at det ble annonsert at den spanske bilprodusenten Seat, som er en del av VW-gruppen, re-etablerer seg i Norge. Hva har så den nye modellen å stille opp mot feltet av sterke konkurrenter?
Det var delvis for å finne ut det at vi bega oss til Barcelona for å stifte nærmere bekjentskap med produktet - og produsenten.

Selges på nett
Minst like interessant var det å få komme inn i produsentens aller helligste og få se på det som skal komme - på betingelse av total taushetsplikt - og samtidig få del i hvordan Volkswagen-konsernet, verdens største bilprodusent, skal bruke lille Norge som laboratorium for nye bilsalgsmetoder via nysatsingen til sin spennende spanske gren.
Blant annet baserer Seat-importøren Harald A. Møller seg utelukkende på salg over internett, med showrom i Oslo, Bergen og Trondheim, og såkalte pop-up stores rundt om i landet. Det skal med andre ord ikke etableres noe tradisjonelt forhandlernettverk.

Tilbake etter 12 år
For 19 år siden testet vi en småbil ved navn Seat Ibiza. Siden har det rent mye vann under broene, importen til Norge ble lagt ned i 2005 og vi testet ikke noen ny Seat før vi fikk anledning til å ratte den nye Leon i 2013.
Bilmerket fra Barcelona, presenterer de seg som. Seat skal være det ungdommelige, hippe merket innen Volkswagen-gruppen og det er dynamismen, kreativiteten og den progressive tenkningen som kjennetegner den katalanske hovedstaden, og som skal være bærende for merkevaren.
Ny dynamikk
Dette fikk vi forklart under besøket hos den eneste større bilprodusenten som har base i Spania og anledningen var lanseringen av en bil som symboliserer den nye dynamikken merket utvilsomt legger for dagen. Det er Seats tredje lansering i 2017 etter en oppgradert Leon og en helt ny Ibiza. Og nå, en helt ny modell i en bilklasse som er ny for Seat. Arona blir lillebroren til en større SUV, lansert i fjor og som bærer navnet Ateca, som er beslektet med VW Tiguan.

Og kompaktsuv-klassen er markedssegmentet som vokser mest av alle for tiden, som vi har hatt anledning til å fortelle i forbindelse med kjøringen av nye modeller som Arona vil konkurrere med, som Citroën C3 Aircross, Opel Crossland X og Kia Stonic. Segmentet er faktisk blitt firedoblet i volum i Europa bare siden 2015.
Og den ser da sympatisk ut, den lille SUV-en, der den står og venter på oss på parkeringsplassen der prøvekjøringen skal starte. Vi får vite at det er første crossover basert på den såkalte A0-versjonen av Vokswagen-gruppens MQB-plattform, den modulære arkitekturen som er grunnlaget for svært mange av modellene fra konsernet, fra Polo til Passat og til og med Volkswagen-flaggskipet Arteon.

Liten SUV
Med sine 414 lengdecentimeter befinner Arona seg i det lavere sjiktet dimensjonsmessig. Det er den første SUV-en basert på MQB A0-plattformen, som Seat fikk æren av å innvie tidlig i år med introduksjonen av nye Ibiza, før VW Polo kom med samme plattform i sommer. Firehjulsdrift er ikke aktuelt - Arona kommer utelukkende med forhjulstrekk.
Bilen er relativt høyreist, men ruver ikke voldsomt med sine 155 centimeter over veien. Designmessig viser Seat egenart selv om bilen har proporsjoner som gjør at den til en viss grad minner om en del konkurrenter som Peugeot 2008, for eksempel. Arona blir tilgjengelig i en del spenstige fargekombinasjoner, og tilbys med kontrastfarger på takseksjonen.

Interiør på det jevne
Interiøret er middels inspirerende, med ergonomisk layout og gode seter. Materialvalg og kvalitetsfølelse imponerer ikke veldig, men ga oss faktisk en anelse bedre inntrykk enn det nyeste fra Volkswagen - den litt større T-Roc, som vi nylig prøvekjørte. Arona vil tilbys utstyrsnivåene Style og FR. Sistnevnte har en litt mer sporty stil, med blant annet synlige kontrastsømmer på polstringen på dashbordet, noe som gir et litt mer høyverdig inntrykk. Noen som helst premium-følelse får man imidlertid aldri.
I forhold til nevnte T-Roc opplevde vi også plassen i baksetet som omtrent like god, og bagasjerommet (400 liter med baksetet på plass) som relativt romslig og lett å utnytte. At en standard kabinkoffert kan stå på høykant, gir pluss i margen.

1.0-liter på 115 hester
Vi hadde anledning til å prøve ulike motoriseringer, men til Norge er det den midterste som er aktuell i denne omgang - en 1,0-liters 3-sylindret bensinmotor, som vi nylig fant høyst tilfredsstillende i søstermodellen VW Polo. Den er paret med den utmerkede dobbeltkløtsj-automaten (DSG), med syv trinn.
Motoren yter 115 hestekrefter og 200 newtonmeter tilgjengelige over en god del av mellomregisteret gir brukbart med trekkraft. Motoren er kultivert, med et lydbilde som er typisk for 3-sylindrede motorer med en karakteristisk, metallisk during, som bare blir påtrengende under høy belastning. Den gjør 0 til 100 på 10 sekunder og opplevdes kvikk i Polo. Vi regner med den vil gjøre det i Arona også, da bilen veier omtrent det samme.

Lettkjørt
Seat skal ha den mest ungdommelige og sporty profilen blant de folkelige merkene i VW-konsernet. Likevel merket vi ikke noe spesielt sportslig ved kjøreopplevelsen i Arona. Den lille crossoveren har veiegenskaper og kjørekomfort som det vi ville forvente fra et VW-produkt, det vil si riktig så bra, med et ganske stramt understellsoppsett som kompenseres komfortmessig ved effektive dempere som tar av for det meste av små støt fra ujevnheter.
Den elektriske servostyringen er kvikk, men opplevdes som i overkant lett og små-nervøs i høy hastighet på motorvei. Støydempingen opplevdes ikke som spesielt imponerende, men stort sett grei nok - vindsuset ved a-stolpene allerede i hastigheter rundt 100 kilometer i timen, var likevel uvanlig hørbart.

Fortsettelse følger
Vi triller ikke terning i denne omgang, da vi ikke kjørte bilen med den drivlinjen som er aktuell i Norge og vi heller ikke kjenner prisen eller detaljer om utstyrsnivå ennå. Utfra uttalelsene til merkeansvarlig for Seat, Tor Anton Bjørge hos Harald A. Møller, skal prisnivået bli gunstig.
Lanseringen av merket Seat og av modellen Arona som modell skal etter planen skje i annet kvartal 2018. Attraktive modeller som Ibiza, Leon og Ateca vil etterhvert stå på programmet og en elbil kommer cirka 2020.
Tekniske data:
Seat Arona | 1.0 TSI 115 |
Girkasse: | 7 DSG |
Motor: | R3 bensin turbo |
Slagvolum: | 999 ccm |
Effekt - o/min : | 115 hk/5000-5500 |
Dreiemoment - o/min: | 200 Nm/2000-3500 |
0-100 km/t: | 10,0 sek. |
Toppfart: | 182 km/t |
Forbruk: | 0,5 l/mil |
CO2-utslipp: | 114 g/km |
Tankvolum: | 40 l |
L/B/H: | 414/178/155 cm |
Akselavstand: | 257 cm |
Bakkeklaring: | 16 cm |
Drevne hjul: | Forhjulstrekk |
Standard dekk: | 205/60-16 |
Bagasjerom: | 400/1280 l |
Egenvekt: | 1135 kg |
Hengervekt: | 1100 kg |
Pris fra kr.: | Ikke kjent |
Reiseomkostningene til denne reportasjen er dekket av importøren. Les mer her