I mange år har vi hørt om at bil- og batteri-produsenter har jobbet for å få fram mer effektive batterier. Dagens lithium ion-batterier har riktignok blitt betydelig mer effektive og gitt elbilene lengre rekkevidde enn for bare fire-fem år siden. De er imidlertid tunge, lader sakte og påvirkes mye av kulde.
Et faststoff-batteri, eller solide state som det kalles internasjonalt, er imidlertid den hellige gral, som skal kunne lagre betydelig mer energi enn dagens batterier. Den flytende væsken (elektrolytten) i batteriet byttes ut med et fast stoff som kan lagre energi.

Sjekk den rekkevidden
Allerede i 2018 gjorde vi et intervju med utviklingssjefen i Toyota, Kiyotaka Ise, som mente de vill ha et slikt batteri for elbiler i serieproduksjon allerede i 2022. Slik gikk det ikke.
Imponerende rekkevidde
Nå kan det se ut som om det nærmer seg et gjennombrudd. Nylig presenterte amerikanske QuantumScape sitt nye faststoff-batteri med lithium-metall teknologi. Prestasjonene til batteriet er imponerende. Dersom opplysningene fra selskapet er riktige, kan dette batteriet forandre elbil-verdenen helt.

Ifølge QuantumScape kan det nye batteriet lagre en kilowattime (kWh) strøm per liter, noe som i så fall er fire ganger mer enn i batteriet i Tesla Model 3. I praksis betyr det at batteriet kan bli betydelig mindre og lettere og samtidig gi elbilene betydelig lengre rekkevidde. I tillegg kan batteriet lades fra 0-80 prosent på 15 minutter.

Nå får alle dette
Lever lenge
Ett av problemene med faststoff-batteriene har vært å sikre lang levetid, samtidig som det skal fungere godt både i varme og kulde. QuantumSpace påstår at deres batteri har 80 prosent av kapasiteten i behold etter at det er kjørt over 300 000 kilometer.
Ifølge Venkat Wiswanathan, som er ekspert på batterier og professor ved det amerikanske Carnegi-Mellon universitetet, er testresultatene til det nye batteriet oppsiktsvekkende:

- Dette batteriet løser alt det som tidligere har vært store utfordringer for et faststoff-batteri. Det kan ta imot nok strøm til svært hurtig lading uten at det dannes forurensning i batteriet som går ut over effekten ved lengre tids bruk, sier han til nyhetsnettstedet The. Brighterside.

Setter rekord på vinterføre
Må vente til 2025
QuantumScape sender nå ut prototyper av batteriet til bilprodusenter for videre testing. Selskapet nevner ikke hvilke bilprodusenter, men det er lett å tenke seg at Volkswagen er en av dem. Den tyske bilprodusenten er med på eiersiden i QuantumScape og har investert rundt tre milliarder kroner i utviklingen av dette batteriet.
Selv om faststoff-batteriet kan være et gjennombrudd for elbilene, vil det nok fortsatt ta noen år før det kommer i serieproduksjon. Trolig snakker vi om 2025-2026 før det dukker opp i de første bilene på norske veier.