Dagens Skoda Octavia ble lansert i 1997 og var den første modellen som ble utviklet etter Volkswagen-konsernet overtok den tradisjonsrike tsjekkiske bilfabrianten. Octavia tok Europa med storm og i februar i år rullet Octavia nummer én million av rullebåndet.
Fabia og Superb
Neste bil ut var Fabia, som her i landet ble lansert som kombi tidlig i 2000 og som stasjonsvogn senere på året. Selv om Fabia aldri har blitt like populær som Octavia her i landet, gjorde bilen suksess på kontinentet. Fabia kunne feire million-jubileum allerede i april i år.
Den store sedanen Skoda Superb, som ble lansert her i landet i 2002, vil nok aldri oppnå lignende salgstall, men har som oppdrag å øke merkets status.
Stasjonsvogn til våren
Octavia er altså den første modellen som skiftes ut og dette vil skje allerede neste måned. I første omgang er det imidlertid kombikupeen som byttes ut med en ny sedan. Stasjonsvognen, som sannsynligvis vil selge langt bedre her i landet, kommer først neste vår.
Seks motoralternativer
Begge de to Octavia-variantene vil bli tilgjengelige med seks motoralternativer. Bensinutvalget består av en 1,4-liter (75 hk), to 1,6-litere (105 og 115 hk) og en 2,0-liter (150 hk). Den velkjente 1,8 Turbo er dessverre under utfasing og vil ikke bli å finne i nye modeller fra Volkswagen-konsernet. Dieselalternativene blir en 1,9-liter (105 hk) og en 2,0-liter (140 hk).
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger