Vintervask av bilen

Ødelegger bilen

Selv om det er vinter og kaldt må du vaske bilen jevnlig. Hvis ikke begynner salt og rust å spise opp bilen din.

RIKTIG VINTERVASK: Salting av veiene er et nødvendig onde. Følger du noen enkle tips, er det fullt mulig å vaske bilen ren selv om det er minusgrader ute. Foto: Rune Korsvoll
RIKTIG VINTERVASK: Salting av veiene er et nødvendig onde. Følger du noen enkle tips, er det fullt mulig å vaske bilen ren selv om det er minusgrader ute. Foto: Rune Korsvoll Vis mer
Publisert

Mange er redde for å vaske bilen om vinteren. Kuldegradene skremmer og det er ikke alltid like behagelig å gjøre jobben. I en undersøkelse som NAF har gjort, svarer flertallet av oss at vi vasker bilen én gang i måneden eller sjeldnere. Det er for dårlig.

Det er faktisk viktigere å vaske vinterstid enn om sommeren.

Årsaken er selvfølgelig at det i store deler av Norge brukes mye salt på veiene. Blir salt og fuktighet liggende, starter rustangrepet på karosseri, understell og bremser raskt.

Nils Sødal er senior kommunikasjonsrådgiver i NAF. Han mener vintervask er viktig:

Ekstra viktig nå

- Kanskje tenker bileierne at det ikke er noen vits i å vaske, siden bilen blir så fort skitten igjen. Vinteren er årstida da bilen trenger litt ekstra omtanke, ikke minst for å få fjernet saltet. Dropper du vasken gjør du deg selv og bilen en bjørnetjeneste, sier Sødal.

Bilekspert Jan Fleinsjø i Gjensidige, mener at du aller helst bør ta en rask avspyling en gang i uka:

SPYL HER: Det er viktig å få bort salt og skitt under skjermene og på innsiden av felgene. Da slipper du rust på bremseskivene og de små bremsepumpene (kaliperne) som klemmer bremseklossene mot skivene. Foto: Rune Korsvoll
SPYL HER: Det er viktig å få bort salt og skitt under skjermene og på innsiden av felgene. Da slipper du rust på bremseskivene og de små bremsepumpene (kaliperne) som klemmer bremseklossene mot skivene. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

- Du bør gi bilen en skikkelig omgang med avfetting og såpe minst et par ganger i måneden. Hver uke bør du dessuten sørge for å spyle av den verste skitten og saltet – både på karosseriet, under skjermene og rundt bremsene, forklarer Fleinsjø.

Gode tips

Det aller beste er selvfølgelig å vaske innendørs når det er kaldt ute, men den muligheten er det ikke mange som har. Selv om det er noen kuldegrader ute, er det fullt mulig å vaske bilen hjemme eller i et bilvaskeanlegg. I hvert fall når det ikke er kaldere enn minus seks-sju grader. Du følger bare disse enkle rådene:

1. Sørg for at bilen er varm og god før du starter å vaske.

2. Smør silikon på dørlistene og listen rundt ladeluka før du vasker. En silikonstift kjøper du på nærmeste bensinstasjon.

3. Har du gammeldagse dørlåser, bør du smør dem med lås-olje (ikke låsespray. Den er til tining og tørker ut mekanismen i låsen).

4. Dersom bilen er veldig skitten, bør du først grov-spyle med vann.

5. Spray deretter bilen med avfettingsvæske.

6. Skumvask bilen med høytrykk og deretter skumbørste.

7. Spyl nøye rundt kaliperne som sitter rundt bremseskivene på innsida av felgen. Å få vekk skitt og salt her hindrer rust på bremsene.

8. Spyl ren for såpe og tørk bilen godt.

SÅ OFTE BØR DU VASKE: - Du bør sørge for en skikkelig vask med avfetting og såpe minst to ganger hver måned. Det forebygger rustangrep på bilen, sier bilekspert Jan Fleinsjø i Gjensidige. Foto: Gjensidige
SÅ OFTE BØR DU VASKE: - Du bør sørge for en skikkelig vask med avfetting og såpe minst to ganger hver måned. Det forebygger rustangrep på bilen, sier bilekspert Jan Fleinsjø i Gjensidige. Foto: Gjensidige Vis mer

Derfor må vi salte

Mange spør seg hvorfor det er nødvendig å bruke salt på veiene. Seniorrådgiver i Statens vegvesen, Torstein Isaksen har svaret på det:

Det enkle svaret er at salt, i kombinasjon med brøyting, er uovertruffent med tanke på trafikksikkerheten og framkommeligheten på veiene. Vi bruker ikke salt for å tine snø og is. Man oppnår best effekt hvis det saltes før nedbøren kommer. Da trengs det mindre mengder salt for å avverge glatte veier, forklarer Isaksen.

Et nødvendig onde

Han er godt kjent med at salt kan være skadelig for bilen:

- Sånn sett er salting et nødvendig onde. Det må brukes riktig, det vil si på rett sted til rett tid. Bruken av salt økte mye i åra fram mot 2018, men nå saltes det mindre på de store veiene enn i 2010, sier Isaksen.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer