Offshore Klasse 1: Hva er det?

Klasse 1 er den råeste offshore-klassen der båtene er kapable til hastigheter over 250 km/t. I helgen stilte 12 båter på startstreken i Oslo. Hva slags båter er dette egentlig?

For at en båt skal kunne ferdes i vannet i 150 knop må skrog, så -vel som motor og drev konstrueres noe annerledes enn slik det gjøres på en vanlig norsk snekke.

Klasse 1 = Katamaran

Union Internationale Motoautique (U.I.M.) har satt visse krav til skrogene som deltar i Offshore Klasse 1. Blant annet skal skroglengden være minimum 39 fot, men heller ikke lenger enn 48 fot. Minimumsvekten er rundt 5.000 kg, avhengig av om det er en diesel- eller en bensinmotor som sitter i hekken.

Utover disse kravene er det stort sett fritt frem: Hvordan båten skal konstrueres er opp til de ulike lagene. Lenge var Offshore Klasse 1 dominert av single skrog med dyp V-bunn. Denne skrogkonstruksjonen skulle skjære sjøen og på den måten forminske vannfriksjonen. Sent på 70-tallet satte en katamaran den nye standarden for Offshore klassen: Luftrommet mellom de to skrogene gjorde at båten løftet seg fra vannet i høye hastigheter. Den fløy rett og slett over bølgene i stedet for gjennom dem. I dag tenker ikke engang deltagerne i Klasse 1 på å kjøre noe annet enn katamaran. Konstruksjonen er rett og slett raskere.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer