33 kilometer kortere. Det sier den nye WLTP-testen om Hyundai Konas rekkevidde.
Vi har tidligere skrevet om at Hyundai Kona Electric har «mest rekkevidde for pengene», om man gjør det enkle regnestykket og deler den oppgitte WLTP-rekkevidden på salgprisen. Men nå går den populære SUV-en fra en offisiell europeisk rekkevidde på 482 km til 449 km.

Her er prisen på nye Toyota RAV4
Dermed koster det nå 701 kroner per kilometer rekkevidde å kjøre Hyundai Kona Electric, istedenfor 654 kroner.
Konserntabbe
Mandag ble det kjent at Kia e-Niro måtte barbere av noen tall på rekkevidden, etter at konsernet fortalte kundene om ut av at det var begått en tabbe i den første WLTP-testen av bilen.
Siden Hyundai Kona Electric og Kia e-Niro deler mye av den samme drivlinjen, som batteri og motorer, ble det spekulert i om det samme kunne skje med konsernsøster Kona Electric.

Krisetall for elbilen svært mange nordmenn venter på
Hyundai Kona opererer allerede med lange ventelister - på om lag to år - for de som vil ha den populære el-SUV-en. Markedsdirektør Christian Stenbo i Hyundai Norge hevder imidlertid at problemene med WLTP-testingen ikke skal forsinke bilen ytterligere.
- De kundene som allerede har fått bilene opplever rekkevidden som god. Det er den fortsatt, selv om den på papiret endres med 33 kilometer, sier Stenbo.
Uforandret
Til tross for nedjusteringen viser Dinsides regnestykke at Hyundai Kona Electric er elbilen som gir lengst oppgitt rekkevidde for pengene. Bilen koster nå 702 kroner per kilometer - 48 kroner mer enn tidligere antatt.
Det er fortsatt 46 kroner billigere enn Renault Zoe, på andreplass.
