Det stopper imidlertid ikke der. Opplysningsrådet for veitrafikken har sett på salget til de forskjellige bilmerkene fra januar til og med mai i år om sammenliknet med samme periode i fjor. Da har Porsche-salget økt med nesten 109 prosent. At Porsche er det bilmerket som øker salget mest i Norge har aldri skjedd tidligere.
Porsche slår Hyundai på andreplass, med en salgsøkning på 80,8 prosent, og Tesla på tredje som økte salget med 71,1 prosent.
Totalt var det 818 nordmenn som fikk utlevert sin nye Porsche de første månedene i år. I fjor var det 392 i den samme perioden.

Brukt Porsche til Golf-pris
Moms- og avgiftsfri
Det er først og fremst elektriske Porsche Taycan som har dratt salget av den tyske sportsbilen til himmels i Norge.
Den kom først som en todørs kupé for et par år siden. Det siste året er det «familiebilen» Cross Turismo som har tatt det meste av salget. Denne utgaven har fire dører og et greit bagasjerom.
Den koster i dag fra i overkant av en million kroner til 1,7 millioner kroner – før ekstrautstyr. Totalt er det 717 nordmenn som ha fått oppfylt drømmen med en moms- og avgiftsfri Porsche så langt i år.

Terningkast seks
Mange tror at dette er en bil som passer aller best for tyske motorveier. At den også klarer seg godt under norske forhold, viste Dagbladets store vinterbiltest i fjor.
Da var Taycan den eneste elbilen som fikk terningkast seks.

Innfører moms: Disse blir dyrere
I kommentaren fra testen heter det blant annet:
«Under vinterforhold er Porsche Taycan slett ikke noe dårlig valg. Den får toppkarakteren ti i hele fem disipliner og vinner årets vintertest. Kjøreegenskapene på vinterføre er svært gode. Det samme er varmeapparatet og lysene på bilen. Også de fleste andre vinter-egenskapene er svært gode. Bremsene er ett av punktene som kan forbedres noe. I tillegg er strømforbruket i kulde høyt».
Klassiske 911 selger
Det er for øvrig ikke bare Taycan som selger bra hos Porsche i Norge om dagen. Det er også stor interesse for klassiske 911, med over 50 utleveringer til kunder så langt i år.
Da snakker vi om biler med fulle avgifter og en prislapp på over tre millioner kroner for de dyreste Turbo-utgavene.
Kommunikasjonsansvarlig i Porsche Norge, Maren Helgestuen, bekrefter at Taycan Cross Turismo er bilen som bidrar mye til økningen i salget:
- Det er bilen vi selger absolutt mest av i Norge om dagen, men interessen for 911 er også høy. Vi har en gunstig leveringssituasjon og får ganske raskt de bilene kundene bestiller. Porsche i Tyskland er klar over at det blir innført moms på elektriske biler i Norge fra 1. januar og prioriterer oss. Det betyr at de som bestiller bil hos oss nå, kan regne med å få den levert før nyttår, sier Helgestuen til Dinside.

Skal doble rekkevidden
Peugeot taper mest
Dette er viktig for mange, siden moms på Taycan Cross Turismo vil bety mellom 125 000 og 250 000 kroner i ekstra kostnader.
De bilmerkene som har tapt mest salg de fem første månedene i år er Peugeot (- 58,7 %), Toyota (- 54,3 %) og Volvo (- 45,2 %). Ikke minst for Toyota kan dette nå endre seg raskt, siden de får inn den første elektriske bilen, SUV-en bz4x, i løpet av sommeren.
