Kjøpe bil, elbil og bruktbil?

- Økonomi styrer bilkjøpet

Økonomien er viktigst når nordmenn skal kjøpe bil, ifølge en fersk undersøkelse om nordmenns bilkjøp.

ØKONOMI VIKTIGST: Økonomien er viktigst ved kjøp av bil - men de færreste tenker likevel på verditapet, ifølge en fersk undersøkelse fra NAF. Foto: NTB
ØKONOMI VIKTIGST: Økonomien er viktigst ved kjøp av bil - men de færreste tenker likevel på verditapet, ifølge en fersk undersøkelse fra NAF. Foto: NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Økonomien er viktigst når nordmenn skal kjøpe bil, ifølge en fersk undersøkelse gjennomført av TNS Kantar for NAF.

- Bil er en stor utgiftspost i familieøkonomien, så at økonomiske faktorer er viktige overrasker ikke, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Kjøp og drift viktigst

Det er kostnadene ved kjøp og driftskostnadene over tid som kommer på topp når folk blir spurt om hvilke tre ting som er viktigst ved bilkjøp:

47 prosent sier kostnadene ved kjøp er viktigst ved bilkjøp og 43 prosent sier driftskostnadene over tid er viktigst.

Hakk i hæl følger kjøreglede og/eller kjøreegenskaper, med 42 prosent.

Andre faktorer som kommer høyt opp på listen er kollisjonssikkerhet og plassen i kupé og bagasjerom:

Kollisjonssikkerhet er viktig for 35 prosent - mens plass i kupé og bagasjerom er viktig for 38 prosent.

Når det komme til de siste punktene, er det også en tydelig kjønnsforskjell som kommer for en dag:

Begrenset rekkevidde er elbilens største ulempe. Hastighet og kulde er faktorene som utgjør størst innhugg i hvor langt du kommer. Sjekk hva som skjedde med rekkevidden da vi kjørte den splitter nye elbilen for storfamilien, Peugeot e-Traveller. Vis mer

Verdifall ikke så viktig

Det som også har en stor betydning for økonomien ved bilholdet, er verditap.

Dette er det imidlertid ikke så mange som anser som viktig ved bilkjøp:

Ifølge undersøkelsen, sier kun 6 prosent at verdifall over tid er viktig ved bilkjøp.

Dyrt å eie bil i Norge

Ifølge en undersøkelse av hva det koster å eie bil i forskjellige europeiske land, avsløres det at Norge er det dyreste landet i Europa å eie en bensin- eller dieselbil, sammen med Sveits.

Undersøkelsen er gjort av LeasePlan og da er avskrivninger, veiavgifter, kostnader til drivstoff, forsikring, service og reparasjoner, samt rentekostnader innberegnet.

Men når de gjelder elbiler, er saken en helt annen: Da er Norge blant de billigste - selv om vi ikke er helt billigst; det er det Hellas som er.

Ifølge LeasePlans beregninger koster det deg 9.100 kroner i måneden å eie en bensinbil og 9.800 for en dieselbil de første fire åra, dersom den kjøres 30.000 kilometer i året.

De hevder det koster 8.000 kroner i måneden å eie en elbil.

Kjønnsforskjeller om sikkerhet og tilhengerfeste

Menn og kvinner er ganske så enige om viktigheten av det økonomiske aspektet ved bilkjøpet og bilholdet - men når det kommer til sikkerhet og bilens trekkraft, kommer uenigheten for dage:

Mens 44 prosent av kvinnene oppgir at kollisjonssikkerhet er viktig ved bilkjøp, sier kun 27 prosent av mennene det samme.

Bilens trekkraft og muligheten for hengerfeste er viktig for 26 prosent av mennene, mens kun 12 prosent av kvinnene er opptatt av dette ved bilkjøp.

- Kvinner er mer opptatt av sikkerheten for seg og sine enn menn. Det betyr nok ikke at menn ikke er opptatt av trafikksikkerhet, men det er andre ting som er viktigere når bilen skal kjøpes, sier Sødal.

Bilmerke ikke så viktig

Ifølge undersøkelsen, er bilmerke imidlertid ikke så viktig, verken for kvinner eller menn:

Totalt svarer 15 prosent at preferanse for bilmerke eller modell er viktig ved bilkjøp. Det er viktig for 16 prosent av menn og 14 prosent kvinner.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer