Andelen som er aller mest negative til å skaffe seg elbil har økt fra 12 prosent i 2019 til 22 prosent i 2020 i en landsresentativ undersøkelse InFact har gjort på oppdrag fra NAF.

Vil fjerne bom-rabatt for elbilister
Det som er like interessant er at det ikke er flere som oppgir at de vil velge elbil neste gang de kjøper bil, enn det var på samme tid i fjor, snarere tvert i mot.
Hver tredje vil ha elbil neste gang de skal kjøpe bil. Kvinner er mer positive til elbilene enn menn. Andelene er den samme som i fjor, 35 prosent.
Undersøkelsen står allikevel i kontrast til bilsalget vi ser om dagen. Andelen elbiler til og med mars er ganske nøyaktig 50 prosent.
- Det er overraskende at ikke flere svarer bekreftende i år. Det kan bli en utfordring for myndighetene som har vedtatt et mål om at alle nye biler skal være nullutslippsbiler i 2025 sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF, som mener at de siste bilkjøperne kan bli vanskelig å nå.
Undersøkelsen viser nemlig at rundt en tredjedel er likegyldige eller i tvil om elbil.

- To ting må gjøres
NAF mener det er to ting som må gjøres dersom skeptikerne skal kjøpe elbil.
Det første er ikke å kutte i avgiftsfordelene for elbiler for tidlig. Elbiler har verken moms eller engangsavgift. Mange av de som skaffet seg elbil først er de med god råd. Å innføre 25 prosent moms på elbil vil gjøre at de som vurderer elbil nå vil få en ekstraregning som andre ikke har fått.
Det andre NAF mener med gjøres, er å få opp en ladeinfrastruktur som står i sammenheng med bilparken. Elbilparken vokser raskere enn det ladeinfrastrukturen gjør, både i antall ladere og i hvor sterke de er.

Elbilfordelene kan trekkes tilbake
Mange av de nye bilene kan lade på høy effekt. Mange opplever ladekø og ladere som ikke virker. Derfor trenger vi både flere og sterkere hurtigladere, mener NAF.
En snarvei til effektiv lading kan være at Norge får flere destinasjonsladere. Dette er ladere som står klar når du kommer til en butikk, gatekjøkken, hotell eller campingplass.
- Filosofien er at du lader når du stopper, framfor å stoppe for å lade, sier Nils Sødal.
