Avgiftsøkningen er det man kaller en inflasjonsjustering, men betyr likevel at prisene vil gå opp. Alle avgiftstrinnene for effekt, slagvolum og vekt er foreslått økt med 2,2 prosent. En vanlig familiebil som nå koster 250.000 kroner kan bli 3.000 til 5.000 kroner dyrere på grunn av dette. Da er det tatt høyde for både nye avgiftssatser og en prosent høyere moms. Dette kan gjelde for eksempel gjelde biler som Mazda 6, Ford Mondeo og Opel Vectra.
Det er ikke foreslått høyere avgift på bensin og diesel.
Firmabilskatt
Firmabilbeskatningen er foreslått forenklet en hel del. Forslaget går ut på at det fortsatt skal baseres på sjabloner og at firmabilbeskatningen fra og med inntektsåret 2005 legges om til en aldersdegradert prosentligningsmodell. Det foreslås at prosentinntekten fastsettes til 30 prosent av bilen liste pris når den koster mindre 235.000 kroner og 20 prosent av alt overskytende. For biler som er eldre enn tre år er meningen å ta utgangspunkt i 75 prosent av bilens listepris som ny.
Forslaget anslås å gi en lettelse i firmabilskatten på 170 millioner kroner.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger