Omstridte påstander om startkabler

Hvis vi skal tro NAF og BilXtra, utgjør tradisjonelle startkabler en fare for moderne bilelektronikk. Påstanden er i beste fall omstridt.

"Gamle startkabler kan ødelegge elektronikken i moderne biler. Nå ber fagfolk bilistene tenke seg om før de hjelper hverandre med startstrøm i vinterkulda", skriver BilXtra i en pressemelding. "Når en bil med tomt batteri mottar strøm fra en bil med full spenning - som er tilfellet ved starthjelp - skapes et voldsomt spenningssjokk som forplanter seg ut til alle bilens komponenter. ... Vi råder derfor alle som har biler utstyrt med elektronikk til ikke å motta starthjelp via vanlige startkabler.", skriver NAF på sine nettsider. Verken BilXtra eller NAF kan imidlertid dokumentere at tradisjonelle startkabler er skadelige for moderne biler. Foto: -montasje laget av Per Ervland
"Gamle startkabler kan ødelegge elektronikken i moderne biler. Nå ber fagfolk bilistene tenke seg om før de hjelper hverandre med startstrøm i vinterkulda", skriver BilXtra i en pressemelding. "Når en bil med tomt batteri mottar strøm fra en bil med full spenning - som er tilfellet ved starthjelp - skapes et voldsomt spenningssjokk som forplanter seg ut til alle bilens komponenter. ... Vi råder derfor alle som har biler utstyrt med elektronikk til ikke å motta starthjelp via vanlige startkabler.", skriver NAF på sine nettsider. Verken BilXtra eller NAF kan imidlertid dokumentere at tradisjonelle startkabler er skadelige for moderne biler. Foto: -montasje laget av Per Ervland Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Tirsdag den 18. november sendte bildel- og verkstedkjeden BilXtra ut en pressemelding via Nyhetsbyrået Newswire. Pressemeldingen, som samme dag ble referert i en rekke norske medier, innledes med den dramatiske overskriften "Gamle startkabler er farlige". Deretter fremmes følgende påstander:

"Gamle startkabler kan ødelegge elektronikken i moderne biler. Nå ber fagfolk bilistene tenke seg om før de hjelper hverandre med startstrøm i vinterkulda.

Det er veldig mange som har gamle startkabler uten overspenningsvern med seg i bagasjerommet. Når disse kobles til nyere biler fullstappet med avansert utstyr, kan startforsøket drepe elektronikken, sier Ove Bakkemo i verkstedkjeden BilXtra."

Ingen ny påstand

Motorredaksjonen i DinSide har en rekke ganger opp gjennom årene registrert at ulike aktører anbefaler å bruke "gnistsikre" startkabler. Og redaksjonen har valgt å tro på at dette er en fornuftig anbefaling. På denne bakgrunn har også DinSide i flere artikler anbefalt våre lesere å satse på "startkabler med gnistdempere".

Da vi leste BilXtras oppfordring om at norske bilister bør "tenke seg om før de hjelper hverandre med startstrøm i vinterkulda" ble vi imidlertid betenkt. Så betenkt at vi bestemte oss for å gå påstanden nærmere etter i sømmene. Bør virkelig norske bilister slutte å hjelpe hverandre på kalde vintermorgener? Bør vi kaste startkablene vi har, og gå til anskaffelse av startkabler med overspenningsvern?

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer