Det er ingen hemmelighet at bilbransjen lider sterkt under coronakrisen. Både lokalt og globalt blir svært mange arbeidsplasser berørt. Derfor mener interesseorganisasjonene at flere tiltak må settes i verk for å redde bedrifter og arbeidsplasser.
Bilimportørenes Landsforening (BIL) meldte 1. april om nedgang på 32 prosent for nybiler og 53% på bruktimproterte, som inkluderer nye biler som bare har rullet noen kilometer. Antall eierskifter gikk ned med 21 prosent.
De foreslår stimulering av bilkjøpet ved å tilby 15.000 kroner i vrakpant for din gamle bil, men det er en hake. Du får det bare dersom du kjøper en splitter ny. Vrakpanten er i dag på 3000 kroner.
Uenighet om målet
De er ikke de eneste som ønsker endringer i vrakpanten. Nettstedet bilnytt.no meldte tidligere denne uken om at Norges bilbransjeforbund foreslår å øke vrakpanten til 8.000 kroner ut 2020 med mulighet for forlengelse ut 2021.
Den skal kun gjelde biler over 12 år. Biler nyere enn 12 år som vrakes vil ofte uansett være forsikringssaker som ikke vil gå ut over bileierne.
Det skisseres også en alternativ modell som brukes i Danmark som målrettes inn mot biler med EURO3 teknologi og eldre. Det vil i praksis si biler som er over 15 år gamle og forurenser betraktelig mer enn nye biler.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger