Opel Ampera gjenopplivet

I november i fjor erklærte vi den innovative europaversjonen av Chevrolet Volt, Opel Ampera, for død.

Opel Ampera (her på bilutstillingen i Genève i mars i år), har vunnet en halv seier i og med at den blir definert som hybrid og ikke som vanlig bensinbil. Men det er et slag som er vunnet, ikke krigen. Opel ønsker at de miljømessig gunstige nyvinningene også skal belønnes avgiftsmessig. Foto: Knut Moberg
Opel Ampera (her på bilutstillingen i Genève i mars i år), har vunnet en halv seier i og med at den blir definert som hybrid og ikke som vanlig bensinbil. Men det er et slag som er vunnet, ikke krigen. Opel ønsker at de miljømessig gunstige nyvinningene også skal belønnes avgiftsmessig. Foto: Knut Moberg Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Vi presiserte imidlertid at gjenopplivningsforsøk var igangsatt, og i dag, i forbindelse med regjeringens presentasjon av forslag til revidert nasjonalbudsjett, viser det seg heldigvis at det annonserte "avgiftsmordet" ikke har rukket å finne sted.

Defineres som hybrid

Det betyr imidlertid ikke at regjeringen åpner for å skape en ny avgiftskategori for biler som Ampera med radikalt lavere utslippsnivå enn de hybridbilene vi har hatt på markedet til nå. Men begrepet hybridbiler blir utvidet og vil ifølge forslaget omfatte de "nye typene hybridbiler" - les: Elbiler med rekkeviddeforlengere.

Da rekkeviddeforlengeren består av en klassisk bensinmotor (i Opel Amperas tilfelle), kan ikke disse bilene klassifiseres som nullutslippsbiler. Den kan imidlertid kjøres lokalt på nullutslipp over avstander på opp til seks mil - altså i praksis de fleste daglige "til-og-fra-jobb-turer". I forhold til en klassisk hybrid som Toyota Prius, blir utslippet betydelig lavere. Opel Ampera skilter med svært lave 40 gram CO2 per kilometer.

Her kan du lese mer om Opel Ampera.

Regjeringens pressemelding har følgende ordlyd:

Regjeringen foreslår å utvide ordningen med avgiftsnedsettelser for hybridbiler til også å omfatte hybridbiler basert på ny teknologi.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer