Opel Ampèra er død

Miljøvinnere feid av av banen av myndighetene.

Chevrolet Volt og Opel Ampèra feies midlertidig av banen på det norske markedet.
Chevrolet Volt og Opel Ampèra feies midlertidig av banen på det norske markedet. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det har vært stor spenning knyttet til myndighetenes avgiftsbelegging av de nye bilene Opel Ampera og Chevrolet Volt. I prinsippet fungerer de som en elbil, men de har i tillegg med seg en liten bensinmotor som lader batteriene ved behov. Dette er en så effektiv løsning at bilene slipper ut kun 40 gram CO2 per kilometer. Er de da elbiler, eller kategoriseres de som hybridbiler? Til sammenligning slipper en hybridbil i samme størrelse ut ca. 90 g/km. En elbil slipper ut null i selve bruken.

Nei til miljø

Nå har myndighetene, gjennom Toll- og Avgiftsdirektoratet, gitt Opel et svar. Bilene er verken en elbil eller en hybridbil, og skal derfor avgiftslegges som en ordinær bil. Dermed har biler med denne teknologien fått stukket en kniv rett i hjertet, og det på minst to av de mest miljøvennlige bilene som kommer på markedet i 2011. Uten noen som helst avgiftslette, slik el- og hybridbiler har, så får bilene en pris som gjør dem uinteressant for det norske markedet.

Superhybriden skal produseres

Store prisforskjeller

Importøren av Opel er ikke tvil om at bilen bør avgiftsbelegges som en elbil, ettersom det er strøm alene som driver bilen. I praksis vil det si fritak for både engangsavgift og merverdiavgift. I så tilfelle ville bilen fått en pris på kr. 288.000 har importøren meldt. Nå kan den risikere å ende på et sted mellom 430.000 - 440.000 kroner i pris til kunde, ifølge våre egne beregninger. Det er noe ingen vil være villig til å betale. Toll- og avgift har lagt til grunn at bilen er utstyrt med en såkalt ”range-extender”, en bensinmotor som fungerer som en dynamo for å lade batteriene. Dermed kan den ikke kategoriseres som el- eller hybrid, og da er det kun ett alternativ igjen. Den er en ordinær bil.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer