Dagens Astra er ferdig, og den nye ble vist på bilutstillingen i Frankfurt i september. Opel sier selv de har hatt en sterk posisjon i Europa, og helt siden den første Kadett fra 1936, har de vært blant topp tre i kompaktklassen i Europa med både Kadett og Astra.
Det reflekteres ikke i salget her hjemme, hvor Astra faktisk ikke befinner seg på lista over Norges 20 mest solgte biler. Det er ikke bra i det hele tatt, men ved et modellskifte som nå har men en gyllen sjanse til å gjøre noe med det. Da gjelder det mer enn noen gang for Opel å ha et edruelig syn på tingenes tilstand når denne skal prises mot konkurrenter som Golf og Auris.
Dette er vanskelig og en stor utfordring. Hovedkonkurrenten Golf er nå Norges mest solgte bil. I tillegg ligger både Toyota Auris, Ford Focus og Peugeot 308 godt an på lista. Opel Astra burde også vært blant bilene i dette selskapet, og det er ingen tvil om at ambisjonene er der.
Større
Som vanlig har den nye generasjonen Astra vokst i forhold til forgjengeren, og akselavstanden har økt med syv centimeter for gi bedre plass innvendig. Også sporvidden har økt. Bilen er for øvrig 442 centimeter lang, altså en god del større enn VW Golf og nærmere Mazda 3 eller Subaru Impreza.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger