Opel: Automatisk girkasse med ny vri

Et av de store ankepunktene mot automatiske girkasser -- spesielt på vinterføre -- har vært at det er vanskelig og tidkrevende å sette bilen i "N" i situasjoner der man helst ikke vil at girkassen skal være innkoblet. Nå har Opels ingeniører fikset problemet.

Publisert

Easytronic kaller Opel girkassen som dukker opp i nye Corsa denne høsten (du kan lese mer om oppgraderingene av Corsa på 9135">denne lenken).

Girkassen er en 5-trinns "automatisert manuell girkasse" som lar sjåføren velge mellom automatisk eller manuelle girskift. Dersom man ønsker automatiske girskift, forestås de av tre elektriske aktuatorer som styrer den ellers normale 5-trinns manuelle girkassen fra Opel. En aktuator styrer koblingspedal (av/på), en sørger for å velge riktig sjaltespor, og en sørger for å velge rett girutveksling.

Ved å lage dette som et "tillegg" til den vanlige girkassen, har kostnadene blitt sterkt redusert, Opel selv mener at denne semi-automatiske girkassen koster under halvparten så mye som en 4-trinns automatgirkasse.

Ikke helt nytt

Manuelle girkasser som styres av elektromotorer er på ingen måte helt nytt i bilindustrien, og vi kan eksempelvis nevne 5574">Toyota Yaris Freetronic, 6750">Alfa Romeo Selespeed, Saab 9 -3 Sensonic og 1714">Mercedes A-klasse (klikk på lenkene for å lese våre prøvekjøringer av biler med slike girkasser).

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer