Opel: Ikke for privatpersoner

Norske Opel-forhandlere diskriminerer ordinære kunder og nekter å selge business-modeller til privatpersoner. Opel-importøren støtter diskrimineringen.

Opel Astra 1.6i Enjoy:

For firmabilkunder: 196.900 kr

For privatkunder: 220.200 kr
Opel Astra 1.6i Enjoy:

For firmabilkunder: 196.900 kr

For privatkunder: 220.200 kr Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Den 20. mars publiserte vi artikkelen "Alle kan kjøpe businessbil". Artikkelen hadde sin bakgrunn i eposter fra lesere som fortalte om problemer med å få kjøpe såkalte business-modeller. Business-modellene er tilpasset det norske firmabilskatt-regimet, og er vanligvis utstyrt med både vinterhjul og radio, tidvis også metallic lakk. Mange av business-modellene er derfor gunstige kjøp, noe vi har omtalt i flere artikler.

Mister bonus-utbetaling

Informasjon fra våre lesere tyder imidlertid på at enkelte forhandlere nekter privatpersoner å kjøpe business-modeller. Hvorfor? Jo, etter å ha gravet litt i materien, så fant vi forklaringen bak fenomenet. Det har seg nemlig slik at forhandlerne får utbetalt en bonus fra importøren hver gang de selger en business-modell til en firmabilkunde. Selger de bilen til en privatkunde, uteblir bonusen. Dermed lønner det seg å selge en dårligere utstyrt bil med høyere avanse til privatpersoner.

Importør støtter diskriminering

Slik diskriminering aksepteres imidlertid ikke av de norske bilimportørene vi har vært i kontakt med - med ett unntak: Opel-importøren GM Norge. Like før vi publiserte artikkelen "Alle kan kjøpe businessbil", fikk vi nemlig vite at GM Norge støtter Opel-forhandlere som nekter privatpersoner å kjøpe business-modeller. I utgangspunktet hadde vi problemer med å tro at dette kunne være riktig. Men etter flere samtaler med administrerende direktør Tore Wolden har det blitt at GM faktisk støtter Opel-forhandlernes diskriminering.

Kritikk fra egen organisasjon

Den norske Opel-importørens praksis står ikke bare i kontrast til de andre norske bilimportørene. I tillegg møter GM Norge åpen kritikk fra bilimportørenes egen interesseorganisasjon - Bilimportørenes Landsforening (B.I.L).

- Når en bilpris er oppført i en offisiell prisliste, bør hvem som helst kunne få kjøpe til den oppgitte prisen, sier direktør Finn Tandberg til DinSide.

Offentlig tilgjengelige priser

At prisene på Opels business-modeller er å finne i offisielle prislister, er det ingen tvil om. Alle prisene på Opels business-modeller er blant annet oppgitt i prislistene til Opplysningsrådet for Veitrafikkken (OFV). OFVs prisliste, som oppdateres løpende, regnes som Norges offisielle bilprisliste og brukes aktivt av både bilbransje og norske myndigheter.

- Urimelig praksis

Opel Signum 2.0 DTH

For firmabilkunder: 295.700 kr

For privatpersoner: 300.400 kr
Opel Signum 2.0 DTH

For firmabilkunder: 295.700 kr

For privatpersoner: 300.400 kr Vis mer


Heller ikke Forbrukerombudet er imponert over GM Norges kunde-behandling.
- For vanlige forbrukere fremstår nok dette som en urimelig praksis, sier seksjonssjef hos Forbrukerombudet, Magne Eek.
- Om denne praksisen er lovstridig i forhold til Markedsføringsloven tør jeg imidlertid ikke si noe bastant om, sier Eek.

Brudd med skatteregler?

Det er også et annet interessant aspekt knyttet til denne saken. Spørsmålet er nemlig om GM Norge og Opel-forhandlernes praksis bryter mot reglene omkring firmabilbeskatningen.

Skattesatsen for firmabileiere fastsettes med utgangspunkt i den aktuelle bilens listepris som ny. Og det er nettopp OFVs bilprislister som ligger til grunn når skattemyndighetene skal fastsette avgiftsklasse.

Men fordi det viser seg at Opels business-priser egentlig er fiktive, kan Opels firmabilkunder faktisk ha betalt for lav firmabilskatt.

To priser

La oss se nærmere på et eksempel. Opel Meriva 1.7 TD Enjoy Business koster i henhold til OFV 192.400 kroner. Firmabileieren plasseres derfor i avgiftsklassen 150.001 til 200.000 kroner og slipper unna med en skattesats på 4,70 kroner per kilometer.

Men som privatperson får du altså ikke kjøpt denne bilen hos Opel-forhandlere. I stedet må du betale 214.100 kroner. Dette er prisen for Meriva 1.7 TD Enjoy når Business-betegnelsen er fjernet.

Fordi privatpersoner utgjør omlag 70 prosent av nybilkundene, kan man dermed hevde at prisen på 192.400 kroner er misvisende. Den korrekte prisen for flertallet av kundene er 214.100 kroner.

Flyttes opp én avgiftsklasse

Opel Meriva 1.7 DT Enjoy


For firmabilkunder: 192.400


For privatpersoner: 214.100
Opel Meriva 1.7 DT Enjoy


For firmabilkunder: 192.400


For privatpersoner: 214.100 Vis mer


Dermed er det også denne prisen som skulle ha ligget til grunn for firmabilbeskatningen. Fordi bilen egentlig koster 214.100 kroner, havner den i avgiftsklasse 200.100 til 250.000 kroner. I denne avgiftsklassen skal det betales en skattesats på 5,55 kroner per kilometer, ikke 4,70 kroner.

Det betyr at firmabilkunder som har kjøpt Opel Meriva 1.7 TD Enjoy Business i praksis kan ha betalt for lav firmabilskatt. Det samme fenomenet gjelder forøvrig Opel Astra 1.6i Enjoy og Opel Signum 2.0 DTH. Også her har kundene blitt plassert i en lavere avgiftsklasse enn det den reelle prisen skulle tilsi.

Utsetter egne kunder for risiko

Dette viser at Opel-importør og forhandlere utsetter sine firmabilkunder for en skatterisiko. Når GM Norge i tillegg mottar kritikk fra egen interesseorganisasjon og skeptiske merknader fra Forbrukerombudet, synes vi det er merkelig at GM Norge ikke velger å følge de andre bilimportørene i denne saken.

Relaterte artikler:

  • Alle kan kjøpe business-bil
  • Spar tusenlapper, kjøp business-utgaven

  • Mer om

    Vi bryr oss om ditt personvern

    dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer