
Da vi prøvekjørte nye Audi A8 for første gang i desember, fikk vi stiftet bekjentskap med en av Audis nyeste oppfinnelser - sidelyktene. En egen 35 watts lyspære som peker ut til siden aktiveres ved bruk av blinklys eller ved et visst rattutslag. Sidelyktpærene, som er plassert i frontlyktene, fungerte etter vårt syn svært godt og er åpenbart en oppfinnelse som styrker trafikksikkerheten.
Med tanke på hva en Audi A8 koster, ble vi imidlertid skuffet over at sidelyktene befant seg på ekstrautstyrslisten.
To systemer
Nå annonserer altså Opel at også de har planer om å introdusere sidelykter, eller Adaptive Forward Lighting (AFL), som Opel selv kaller dem. Og det ser faktisk ut til at Opel har tenkt å gå enda lengre enn Audi. For i tillegg til egne sidelykter, som skal lyse omlag 30 meter med en vinkel på inntil 90 grader, introduserer Opel dreibare frontlykter. Frontlyktene skal følge rattbevegelsene og kan dreies inntil 15 grader til sidene, avhengig av bilens fart.
Regelendring på vei

Det er i dag kun lovlig med bevegelig fjernlys, men ifølge den norske Opel-importøren er en regelendring som tillater bevegelige nærlys like om hjørnet. Opel satser derfor på å kombinere de bevegelige lyktene med et bixenon-lys, der den samme pæren produserer både nær- og fjernlys.
Først i Signum
De nye lyktene vil først bli å finne i Opel Signum, som skal vises for første gang på Genève-utstillingen i mars. I neste omgang skal de spesielle frontlyktene også bli å finne i Vectra.
Store bilder finner du her.