Opel Zafira Tourer: Den beste flerbruksbilen?

Zafira har fått helt ny motor, men syvseteren imponerer på mange områder.

MODERNE: Zafira Tourer har et designspråk som er topp moderne. Foto: LORD ARNSTEIN LANDSEM
MODERNE: Zafira Tourer har et designspråk som er topp moderne. Foto: LORD ARNSTEIN LANDSEM Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Problemet med mange flerbruksbiler er at de kjennes litt bussaktige ut. Det være seg alt fra design og sittestilling, til kjøreegenskaper som er alt fra overdreven krenging i svingene til dårlig absorbering av hullete veibaner her på berget.

Men Zafira (eller Zafira Tourer som er dens fullstendige navn) er et lysende unntak i så måte. Den føles nemlig som en vanlig stasjonsvogn på de fleste måter, når man setter seg inn i den. Selvsagt sitter du litt høyere enn i en stasjonsvogn, men det føles bare helt riktig. Og ikke minst, den føles som en vanlig bil i omtrent alle kjøresituasjoner.

Opel har gjort et kunststykke når det gjelder å få understellet til å oppføre seg harmonisk sammen med resten. Dette har sine grunner. Opel har tatt det meste av teknikken foran fra konsernbror Insignia, og dette bidrar til gode forutsigbare kjøreegenskaper, samt en forbilledlig styrefølelse hva angår denne typen biler.

Bak har man lånt opphenget fra Astra Tourer, og dette har den fordelen at man frigjør plass, noe som er det kanskje viktigste salgsargumentet for en slik bil.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer