Det har ikke gått Opels vei de siste årene i Norge. Ampera-e hadde potensial til å kunne bli en av Norges mest solgte biler, hvis man bare hadde fått biler, og når de endelig kom, var konkurrentene så mange og så billige at den hadde mistet forspranget. Den er allikevel Opels bestselger frem til nå.


Opel Ampera-e innfrir til fulle
Den store stasjonsvogna Insignia var en av de første bilene som ble lansert etter WLTP-utslipp og ble plutselig nesten like dyr som en BMW 5-serie.
Grandland X har heller ikke gjort veldig mye ut av seg på sine snaue tre år på markedet, selv om den med et salg på pluss minus 500 biler i året har vært den viktigste modellen for Opel bak Ampera.
Små motorer og forhjulstrekk har tydeligvis ikke appellert nok.
Endelig som ladbar hybrid
Men nå kan den relativt anonyme tilværelsen i trafikkbildet fort være over, for nå lanseres den i en pakke som nordmenn kan like. Opel er nemlig førstemann ut etter Mitsubishi Outlander til å tilby en ladbar SUV med firehjulsdrift til en folkelig pris.

Denne har nemlig en sprek 1,6-liters turbomotor på 200 hester i front. Den alene ville trolig vært bra nok for mange. Men den får dyttehjelp av to elmotorer, én mellom motoren og 8-trinnsautomanten på 110 hk og 320 Nm og en elmotor på 113 hk og 166 Nm, som er plassbesparende plassert sammen med multilenkeopphenget på bakakselen.

TEST: Bilnyhet med utrolig mye utstyr for pengene
Til sammen yter den kompakte SUV-en 300 hester og 520 Nm. Det skal føre deg til 100 km/t på 6,1 sekunder og gi deg en toppfart på 235 km/t.
Holder ikke helt hva den lover
Opel oppgir 63 kilometer rekkevidde, men det klarer den ikke. Vi kom ikke lenger enn 44, og det var i flott sommervær.
Faktisk var det llenger enn kjørecomputeren oppga, der sto det nemlig 34 kilometer. Regn med en del kortere når man bruker energi for å varme opp kupeen om vinteren.
Selv om vi gikk fort tom for strøm på runden, var ikke forbruket spinnvilt etter en rolig 20-mils testtur. Kjørecomputeren viste 0,44 på mila, men faktisk forbruk var faktisk lavere, 0,43. Den legger seg omtrent på nivå med hybride SUV-er.

Dropper du lading, havner forbruket på 0,56 liter på mila.
Den tar imot hele 7,4 kW. Har du strøm nok på ladeboksen, tar det 1 time og 50 min å fylle batteriet.
Heldigvis kan du styre blant annet klimaanlegget via egen app på mobilen, slik at den står ferdig forvarmet ved start.

Hele hybridlinja veier om lag 350 kilo, noe som gir en egenvekt med fører på 1800 kg. For oss tilhengerglade nordmenn er det greit å vite at hengervekta er redusert fra 1550 til 1200 kilo.

Gammel
Det relativt snertne utseendet, særlig i tofargealternativet som vi kjører, står litt i kontrast til innvendig design.
Grandland X deler plattform og tekniske løsninger med Peugeot, Citroen og DS, men innvendig filosofi er milevis fra hverandre. Det vil si analoge instrumenter og en liten kjørecomputer i dagens målestokk.
Opel går for et konservativt utseende med særdeles små symboler på alle knapper, slik at de med halvdårlig syn, må på med brillene for å bli kjent med bilen. Men vi er glade for fortsatt betjening av klima og så videre på knapper.

Grandland X er 448 cm lang og dermed litt større enn Peugeot 3008, på størrelse med VW Tiguan, men kortere enn både Toyota RAV4, Ford Kuga, DS7 Crossback og Mistubushi Outlander.
Det er først og fremst bagasjerommet det går ut over, for testsjåføren på 189 cm kan sitte i alle seter, riktig nok med knærne så vidt i forseteryggen.
Bagasjerommet på 390 liter er desidert minst i klassen og man har bare 40/60-deling av bakseteryggene.
Riktig nok har man et rom under halve bagasjeromsgulvet man kan stue i, men fortsatt minst.
Slik kjører den
Dette kunne potensielt vært en killer med fartsstriper på utstyrslista, men egentlig får man svært få vibber om at dette er det sprekeste i Opels historie. Den føles rett og slett ganske ordinær.
Joda, setter du den i sport og gir full pinne, våkner ting til liv og den elektriske drivlinja samarbeider godt for å fylle svakhetene til bensinmotoren. Det vil si, dytte på med moment akkurat når du gir gass og før turboen spoler opp.

Men det er veldig lite ved bilen som får frem følelsen av raske akselerasjoner og knivskarpe kjøreegenskaper.
Fire modus
Bilen starter automatisk i elektrisk modus. Da trekker den hovedsakelig på bakhjula. Gir du full gass, uten å trykke ned kick- down, brukes begge elmotorene. Pedalen i gulvet aktiverer alle tre motorene.
Bilen kan dog kjøres helelektrisk, med få unntak.
Motoren starter opp når det er under null grader, for å varme opp motor og rensesystemer, i tilfelle du plutselig trenger all motoreffekt. Under minus ti grader går i prinsipp bilen hele tiden, selv om den har dobbelt kupévarmesystem, både et elektrisk og et som går på motorens kjølevæske.

Hybrid mode sørger for å bruke drivlinjene mest mulig effektivt sammen og slår av bensinmotoren så snart den har mulighet for det.
Ønsker du kjappest mulig respons, velges Sport. Da er alle tre motorene aktive når du trenger det og girkassa legger turtallet høyere, samtidig som girskiftene og gasspedalresponsen er mer direkte.
Bra firehjulstrekk
Man har også et 4x4-modus som optimaliserer drift på fire hjul. Vi har riktig nok ikke testet systemet på denne testbilen, men under lanseringen av DS7 med nøyaktig samme drivlinje.
Da fikk vi testet bilen på en skikkelig gjørmete vei, noe som først og fremst er krevende fordi vanlig veihjul fyller seipene med leire og blir som fire glatte pucker.

Spesielt ved én anledning ble vi stående og spinne, men istedenfor å rygge tilbake og prøve mer fart, fikk vi beskjed om å holde gassen nede. Vi merket at hjulene gikk sakte rundt og til slutt fant grep og fikk oss videre. Veldig spesielt.
For dyr?
Grandland X Hybrid4 fås i to utstyrsversjoner, Premium og Ultimate. Den er velutstyrt allerede i laveste utstyrsversjon, blant annet er 19-tommere, klima med to soner, nøkkelfri åpning og start, bakluke med fotsensor og full LED rund baut med adaptivt frontlyssystem, standard.

Denne bilen blir et råskinn
Ønsker du to-fargekombinasjon, ryggekamera, lukeparkeringsassistent, elektrisk justerbart forsete med minne og fetere lyd i høyttalerne må du opp på Ultimate.
Da vipper prisen over over 520.000 kroner. Det er omtrent som den langt større, men slappere og etter hvert gamle Mitsubishi Outlander.
Opels fortrinn mot konkurrentene er effekt … foreløpig. Det kommer et kobbel med omkring samme effekt i løpet av året. Og med tanke på at den har minst bagasjerom av alle, med unntak av Peugeot 3008 og ikke føles helt 2020 inni, kan det hende at prisen kan føles stiv.
Testresultat
Opel Grandland X Hybrid4
Ladbar, firehjulstrekk, mye hester.
Litt dyr, lite bagasjerom, litt snaut bagasjerom, trolig kort rekkevidde om vinteren.
Selv ikke når man sammenligner med den langt mer sportslige kompakt-SUV-en VW T-Roc R med 300 hester, er ikke prisen veldig sterk. Dette er en langt sportsligere bil og med tilsvarende utstyr får man denne for 570.000 kroner med alle avgifter de ladbare hybridene slipper.
Opel Grandland X Hybrid4
Bensinmotor: | R4, 16V, bensin Turbo |
Girkasse | 8-trinns Automat 4wd |
Slagvolum: | 1598 ccm |
Effekt - o/min : | 200 hk / 6000 |
Dreiemoment - o/min: | 300 Nm / 3000 |
Elmotor foran: | 110 hk / 320 Nm |
Elmotor bak: | 113 hk / 166 Nm |
Batteri: | Litium-Ion 13,2 kW/t |
Systemeffekt | 300 hk /520 Nm |
0-100 km/t: | 6,1 sek |
Toppfart: | 235 km/t - 135 km/t |
Forbruk: | 0,14 l/mil |
CO2-utslipp NEDC: | 32 g/km |
Tankvolum: | 43 liter |
L/B/H: | 448/186/161 cm |
Akselavstand: | 267 cm |
Dekkdimensjon: | 235/55/R19 |
Bagasjerom: | 390/1528 liter |
Egenvekt: | 1800 kg |
Hengervekt: | 1250 kg |
Pris fra kr.: | 517.900,- |
Pris Testbil: | 517.900,- |