Det er kineserne som først får betrakte den fornyede S-klassen. Mercedes' luksusmodell er blitt nesten fire år gammel og det var på høy tid med en midtlivsoppdatering. Denne stilles altså ut på bilmessen i Shanghai.
Verdensleder
S-klasse er verdens mest solgte luksussedan og dagens generasjon er så langt blitt solgt i 270.000 eksemplarer. Fornyelsen går mer på motorer og utslippsnivå enn på det ytre. En litt skarpere fasong på grillen samt "juletredekor" i form av diodebaserte kjørelys er det mest iøynefallende når det gjelder eksteriørendringene.
Mer energi-effektiv
På motorsiden får nå S-klasse nyte godt av de forbedringene Mercedes har gjort den siste tiden i kjølvannet av pioneren BMW og deres "Efficient Dynamics". Mercedes' tisvarende metodesett kalles BlueEfficiency. I pressemeldingen fra Daimler AG, Mercedes' moderselskap, heter det at forbedringen når det gjelder forbruk og utslipp er på "opptil" syv prosent.
Hybrid
Stjernen er S 400 hybrid - som vi også fikk se på Paris-messen men utten ansiktsløftningen. Denne har en modifisert drivlinje basert på bensinmotoren med direkteinnsprøytning fra S 350, med 279 hester, som her sekunderes av en elektromotor på 20 hester og maksimalt 160 newtonmeter. Den samlede ytelsen på motorpakken er 299 hester og 385 newtonmeter. Elmotoren fungerer også som generator idet den samler kinetisk energi under retardasjon og oppbremsing. Energien lagres i en litium-ion-batteripakke.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger