Oppfrisket XK 8

XK 8 har allerede rukket å bli 6 år gammel. Jaguar mener tiden dermed er inne for en liten oppfriskning.

Publisert
Sist oppdatert

Oppgraderingen er ingen stor revolusjon, men inkluderer litt nytt utstyr, nye farger og litt ny teknologi. Støtfangere og luftinntak har blitt tøffere, og gassutladningslamper skinner gjennom tidsriktige klare lykteglass. XK 8 blir også å få med nye farger på seter og interiør. Setene leveres av Recaro. Nye felger blir det også i størrelse fra 17- til 20-tommer.

Nye motorer

Den utgående fireliteren kom i 1996, og versjonen med kompressor dukket opp to år etterpå. Nå er det to nye motorer med 4,2 liters slagvolum som skal gjøre tjeneste under det lange avrundete panseret. Basisutgaven vil få 300 hestekrefter, 420 newtonmeter og en akselerasjon fra 0-100 kilometer i timen på 6,4 sekunder.

Toppmodellen blir utstyrt med kompressor og yter 400 hestekrefter og 553 newtonmeter. Denne bruker kun 5,4 sekunder på å sparke deg fra 0-100 kilometer i timen. Kabrioletutgavene bruker to tideler ekstra på den samme øvelsen. Den kan blant annet komme av kabrioleten er litt tyngre enn kupeeutgaven.

6 trinns automat

Jaguar roter i de samme hyllene hos ZF som BMW. Det betyr at XK 8 fra og med neste år vil få sekstrinns automatiske girkasser. Vandringen på girspaken blir den samme som før med den legendariske J-gaten.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer