Test: BMW X7 M50d xDrive

Opphøyet luksus

Du fortjener den største dieselen - og det koster ikke så mye mer.

M50D: Dette er foreløpig den største bamsen hos BMW. 400 hestekrefter føles akkurat passe i den store X7. Holder ikke det, kan du kline til med M50i med 530 hester. Foto: Rune M. Nesheim
M50D: Dette er foreløpig den største bamsen hos BMW. 400 hestekrefter føles akkurat passe i den store X7. Holder ikke det, kan du kline til med M50i med 530 hester. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer
Publisert

X7 strider mot det meste av hva BMW tidligere har stått for. Den er gampesvær, du setter deg høyt opp og du gynger som i en yacht. Det er som en amerikaner. Og det er ikke så fryktelig langt fra sannheten.

X7 feirer nemlig 20 år som produsent av «sportslige aktivitetskjøretøy», som BMW velger å kalle sine høyreiste biler. De begynte sin SAV-reise med X5 i 1999 i Spartanburg i USA og har siden den gang produsert de fleste X-modellene der, bortsett fra X1 og X2. Denne fullsizeren bygges også i landet der markedet er størst.

Tøff M-versjon

M50d pryder bakluka i koksgrå skrift. De hittil største nyrene (grillen), du har sett på en BMW noensinne, de store 22-tommers felgene, speilene og pyntelista langs siden, er også i samme finish. Svære M Sport-bremser med blå calipere er standard og vises lite diskret bak de åpne hjulene.

M-pakke utvendig gir den en litt mer avslappet stil. Slipset er kastet, og den øverste knappen er åpen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer