OPPLEVELSEN: Test av Dodge Viper SRT-10

DinSide Motor har aldri vært nesegruse beundrere av amerikansk bilindustri. Men etter å ha stiftet nærmere bekjentskap med Dodge Viper SRT-10 forstår vi bedre hvorfor mange ender opp som amcar-entusiaster.

Publisert
Sist oppdatert

Dodge Viper SRT-10 er nemlig blant de råeste serieproduserte sportsbilene verden har sett. Historien startet allerede for 15 år siden, i 1991, da Dodge introduserte merkevarebyggeren Viper RT-10. Viper kan oversettes med giftslange og er et av mange eksempler på amerikanernes dragning mot barske modellbetegnelser.

Ti sylindre

10-tallet avslørte at giftslangen var utrustet med en V10-motor, noe som i 1991 var en svært sjelden motorkonfigurasjon. Amerikanerne har som kjent en lang og sterk tradisjon for V8-motorer, mens europeiske sportsbiler stort sett var satt opp med seks-, åtte- eller tolvsylindrede kraftkilder.

Med det skulle etter hvert bli klart at Dodge viste vei med sin tisylindrede Viper-motor. De siste årene har stadig flere prestisjetunge bilprodusenter satset på samme konfigurasjon, deriblant Porsche, som plasserte en V10-motor i supersportsbilen Carrera GT. Siden har også BMW M5/M6 og Audi S6/S8 fått tisylindrede kraftkilder, samtidig som Volkswagen-konsernet har utviklet en V10 dieselmotor for Touareg og Phaeton.

Voldsomt slagvolum

De europeiske V10-motorene er imidlertid de reneste puslingene sammenlignet Viper-motoren, som i starten hadde utrolige 8,0 liter slagvolum. Det betyr at hver enkelt sylinder rommet 0,8 liter, noe som er voldsomt. Med tilsvarende sylinderstørrelse ville fire- og seks-sylindrede motorer fått slagvolum på henholdsvis 3,2 og 4,8 liter.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer