Oppsiktsvekkende resultat i svensk kollisjonstest

Svensk test bekrefter at kollisjonssikkerheten er revolusjonert de siste årene. Resultatet er at nye småbiler er sikrere enn eldre storbiler.

Publisert
Sist oppdatert

I sammenheng med sitt trafikksikkerhetsarbeid har det svenske forsikringsselskapet Folksam arrangert en frontkollisjon av overlapp-typen (offset) mellom en ny Toyota Yaris og en 1996-modell Volvo 945. Resultatene vil for mange fremstå som oppsiktsvekkende. Kollisjonsdukken i Toyotaen klarte seg nemlig langt bedre enn dukken som befant seg i Volvoen. Dette til tross for at Volvo 945 er en langt større og tyngre bil enn lille Yaris - og at 945 ifølge Folksam var blant de sikreste bilene på markedet den gangen den var ny.

Avgjørende kollisjonspute

- I en kollisjon som denne ville begge førerne sannsynligvis ha overlevd, men føreren i Volvoen ville ha fått svært alvorlige ben- og bekkenskader. Uten kollisjonspute ville Volvo-føreren sannsynligvis ha fått dødlige eller svært alvorlige skader, noe som illustrerer hvor stor forskjell en kollisjonspute kan utgjøre i en så alvorlig kollisjon, sier Anders Kullgren, sjef for Folksams trafikksikkerhetsavdeling.

Alder viktigere enn størrelse

Hovedårsaken til at Folksam gjennomførte kollisjonstesten, var å avkrefte påstanden om at store og tunge biler alltid er sikrere enn små biler. Folksams statistikk viser nemlig at det har foregått en enorm utvikling på kollisjons-sikkerhetsområdet de siste årene, noe som betyr at nye biler generelt er langt sikrere enn eldre. Selskapet hevder faktisk at risikoen for å bli drept i en trafikkulykke i en bil fra tidlig 80-tall er 75 prosent høyere enn 2003-modell eller nyere.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.