Oppsiktsvekkende sikkerhetsteknologi fra Mercedes

Gassfylte metallstrukturer og bremsende utvendige kollisjonsputer er noen av ingrediensene i Mercedes’ nye eksperimentbil.

Oppsiktsvekkende sikkerhetsteknologi fra Mercedes
Publisert
Sist oppdatert

Bilen på bildene går under navnet ESF 2009 Experimental Safety Vehicle og representerer potensielle fremtidige sikkerhetsnyvinninger fra Mercedes. Prototypen er basert på en S 400 Hybrid, men her er fokuset skiftet fra miljø- og til sikkerhetsteknologi.

Mercedes er langt fremme på dette området sammenlignet med andre bilprodusenter allerede i dag, men triksene som her brukes er stort sett relativt radikale sammenlignet med de som eksisterer i nye biler i dag.

Oppblåsbart

Oppblåsbare metallstrukturer svarer for eksempel godt til en slik karakteristikk. Ideen er her at diverse tette metallrør ligger inne i eksempelvis en dør, og når kollisjonen inntreffer, skytes det en ladning med gass inn i rørene slik at disse blåses opp og forsterker strukturen. Dette kan spare både plass og vekt, med en på forhånd gitt styrke i strukturen.

Friksjonspute

Noe særlig mindre rar er ikke den utvendige kollisjonsputen. Denne sitter under bilen mellom fremhjulene. Når bilens sensorer antar at en kollisjon er uunngåelig, blåses puten opp, eller rettere sagt ned, slik at den skrubber mot bakken. Puten er dekket med friksjonsmateriale som hjelper til med oppbremsningen det siste snaue tiendelet før kollisjonen. Puten hever bilen brått ved å trykke hardt mot bakken og det økte marktrykket som da oppstår i denne vertikale akselerasjonen, utnyttes til å bremse bilen ekstra ved hjelp av puten under bilen.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.