Dette er en bil Mitsubishi i Norge gleder seg til å få på markedet. Det skal etter planen skje i januar, og nok en gang er den japanske produsenten på hugget og tidlig ute når det gjelder nye former for elektrifisering.
Tre motorer
Med en elmotor på hver aksel i tillegg til bensinmotoren, skal nye Mitsubishi Outlander PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle), kunne kjøres i over fem mil på bare strøm. I tillegg skal den klare seg med et snittforbruk på under 0,2 liter bensin per mil ved blandet kjøring. Om tallene bekreftes nærmere lansering, vil CO2-utslippet på 0,49 gram per kilometer få et hyggelig utslag på avgiftskontoen.
Samtidig får nykommeren et avansert firehjulsdriftssystem, kalt S-AWC, av typen som utstyrer selveste Mitsubishi Lancer Evolution.
Allerede før den ladbare hybriden er tilgjengelig, er Mitsubishi Outlander en av de desiderte norgesfavorittene - både annen og dagens tredje generasjon har solgt meget bra og så langt i år er den landets nest mest solgte SUV.
Les test: Mitsubishi Outlander
Forsinkelse
Outlander PHEV ble lansert i Japan i januar, men produksjonen ble avbrutt etter noen hendelser med brann forårsaket av litiumion-batteripakker. Dette er for øvrig de samme som finnes i Mitsubishi i-MiEV. Solgte biler ble tilbakekalt og produksjonen ble stoppet mens man lette etter en løsning på problemene.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger