Over Langjökull

Normalt skal det være masse snø i innlandet mot slutten av mars – den gang ei.

Publisert
Sist oppdatert

En tidlig vår sørget for at all snø som ikke hadde en isbre som underlag var borte. Vi hadde reist over til Island for å prøve Arctic Trucks ombygde Toyotaer på snø, og eneste alternativ var å komme seg opp på en av breene. Breene dekker over en tidel av Islands totale areal, og nest største bre etter enorme Vatnajökull er Langjökull. Den mente ekspertene fra Arctic Trucks var et egnet alternativ.

Distrahert sightseeing

På veien fra Reykjavik til foten av Langjökull passerte og stoppet vi flere severdigheter som normalt hadde fanget stor interesse. Lett distrahert fikk vi med oss den lange fjorden Hvalfjördur som fungerte som ubåtbase under den kalde krigen og spennende nedlagte hvalstasjoner, vi fikk også med oss gården til Snorre Sturlason på Reykholt – for vår del var forventingene til bilkjøring på snø overskyggende.

Noen timer etter avreise fra Reykjavik sto vi ved foten av Langjökull. På turen fra Reykjavik var vi passasjer om bord i en LandCruiser 100 med 44-tommers dekk. Denne bilen var tidligere brukt til å krysse Grønland, og dekkene sørget for en komfortabel men ikke helt retningsstabil transportetappe.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer