Over Langjökull

Normalt skal det være masse snø i innlandet mot slutten av mars – den gang ei.

Publisert
Sist oppdatert
Over Langjökull
Over Langjökull
Over Langjökull


En tidlig vår sørget for at all snø som ikke hadde en isbre som underlag var borte. Vi hadde reist over til Island for å prøve Arctic Trucks ombygde Toyotaer på snø, og eneste alternativ var å komme seg opp på en av breene. Breene dekker over en tidel av Islands totale areal, og nest største bre etter enorme Vatnajökull er Langjökull. Den mente ekspertene fra Arctic Trucks var et egnet alternativ.

Distrahert sightseeing

På veien fra Reykjavik til foten av Langjökull passerte og stoppet vi flere severdigheter som normalt hadde fanget stor interesse. Lett distrahert fikk vi med oss den lange fjorden Hvalfjördur som fungerte som ubåtbase under den kalde krigen og spennende nedlagte hvalstasjoner, vi fikk også med oss gården til Snorre Sturlason på Reykholt – for vår del var forventingene til bilkjøring på snø overskyggende.

Noen timer etter avreise fra Reykjavik sto vi ved foten av Langjökull. På turen fra Reykjavik var vi passasjer om bord i en LandCruiser 100 med 44-tommers dekk. Denne bilen var tidligere brukt til å krysse Grønland, og dekkene sørget for en komfortabel men ikke helt retningsstabil transportetappe.

Etter noen prøvende meter på snøen fant Ørn Thomsen, daglig leder for Arctic Trucks i Norge, det på tide å slippe ut luft fra dekkene for å få større bæreflate. Vel på plass bak rattet fortsatte ferden opp iskanten, etter hvert kun basert på informasjon fra GPSen fordi sikten var lik null. Den myke duvingen på de store hjulene og den jevne motorlyden ga klare assosiasjoner til båtturer i tett tåke.

Sikt og ratt

Etter noen hundre meter stigning var vi oppå selve breplatået. Sikten var god, og det var vår tur til å sitte bak rattet. For at motoren skal orke i den tidvis dype snøen er du nødt til å kjøre i lavgir. Starten kan være tung, men litt oppe i girene virker det som bilen løfter seg og får litt flyt. Alle bevegelsene er trege, bilen duver opp og ned og svingene blir lange.

Det er en fantastisk følelse å flyte oppe på snøen, nesten litt uvirkelig – og helt annerledes enn andre former for terrengkjøring vi har bedrevet. På breen legger snøen seg i fonner, og balansen mellom høy nok fart for å komme seg igjennom, og lav nok fart til at ikke bilen får et altfor luftig svev, tar litt tid å få til.

25 på vei, 3 på snø

Det er størrelsen på dekkene og dekkens form med lite luft som avgjør flyteegenskapene. Ved å redusere lufttrykket fra 25 pund og helt ned til 3 pund legger dekkene seg ut i bredden. På Arctic Trucks har de eksperimentert mye med forskjellige dekktyper, de bruker nå stort sett amerikanske dekk med gjørmemønster. For å forbedre vinteregenskapene på vei seipes dekkene i mønstertoppene.

Med 3 punds trykk i dekkene kjører du i praksis delvis på dekkveggene. Dette er myke vegger som former seg riktig når luften slippes ut, men som er sårbare for rifter på barmark. I Norge er vi vant til å kjøre i terrenget på relativt smale dekk. Vi fikk kjørt en del på barmark med høyere trykk i dekkene, og selv om de er sårbare har de en svært imponerende fremkommelighet.

Nye Land Cruiser

Over Langjökull
Over Langjökull
Over Langjökull


På vei over breen fikk vi også prøvd oss bak rattet på den nye Land Cruiseren. Den var bygget om med 38-tommers hjul, og utstyrt med D-4D-dieselmotoren og automatgir. Her var lufttrykket enda lavere enn i 44-tommeren, og felgene smalt ofte i bunn av dekkene. Bilen var svært lettkjørt til tross for dårligere flyteegenskaper. Fordelen med mer moderate 38-tommer er at bilen lar seg kjøre enkelt på vei, flere av bilene som var med i følget var bruksbiler som ble brukt til skoleskyss og handleturer i ukedagene.

Ikke spinn

Kjøreteknisk er det viktigst å unngå hjulspinn, men allikevel være sjenerøs med kreftene når snøen blir dyp. Under kjøring i områder med vindskavler fikk man etter hvert en rytme som besto i å slippe opp litt på vei inn mot skavlen, for så å gi relativt mye gass på vei gjennom.

De seks bilene som var med over Langjökull hadde alle en erfaren snøkjører fra Island om bord. Det var oftere de formante mer gass enn mindre. Vi ble overrasket over at det var, under de forhold vi opplevde, relativt lett å kjøre i snø. Med i følget var to nye Land Cruisere, to Land Cruiser 90, en Land Cruiser 70 og en Land Cruiser 100. Sistnevnte var eneste på 44-tommers dekk, de andre klarte seg godt med 38-tommere.

Etter 8-9 mil over Langjökull endte vi opp på Hveravellir. Etter en overnatting i noe som minnet om en norsk selvbetjeningshytte, fortsatte kjøringen tilbake mot Reykjavik på en vårflomskadet fjellvei. Det kan du lese mer om her.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer