Skoda Enyaq Coupé RS iV

Overbeviser i test

Etter å ha kjørt rekkevidde- og ladetest i Norge, er konklusjonen klar: Denne elbilen bør stå høyt på ønskelisten for norske familier. Her ser du hvorfor!

TOPPUTGAVE: Med drift på alle fire hjul og nær på 300 hestekrefter, er Coupé RS iV topputgaven i Enyaq-familien. Foto: Bjørn Eirik Loftås
TOPPUTGAVE: Med drift på alle fire hjul og nær på 300 hestekrefter, er Coupé RS iV topputgaven i Enyaq-familien. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

(Elbil24): Skoda Enyaq iV har rukket å bli en stor suksess i Norge, med mer enn 9400 registrerte biler siden introduksjonen i fjor. Så langt i år er den på tredjeplass på statistikken, med over 3350 eksemplarer, bare slått av søstermodell ID.4 fra Volkswagen og Tesla Model Y.

Vi vet imidlertid at antallet kunne vært høyere. Fortsatt venter et stort antall nordmenn på sin bil, og ventetiden på nye bestillinger er lang.

Sportslig coupé-utgave

Samtidig er en ny utgave av Enyaq på vei til Norge, denne gangen er det coupé-versjonen av Enyaq iV, som ganske enkelt har fått navnet Enyaq Coupé iV. Den tilsvarer Volkswagen ID.5 og Audi Q4 e-tron Sportback, som begge er bygd på samme plattform - og dermed deler mange av de tekniske spesifikasjonene.

Bilen kommer i fire utgaver:

  • Enyaq Coupé iV 60 – drift på bakhjul, 180 hk, 62 kWh batteri
  • Enyaq Coupé iV 80 – drift på bakhjul, 204 hk, 82 kWh batteri
  • Enyaq Coupé iV 80X – firehjulsdrift, 265 hk, 82 kWh batteri
  • Enyaq Coupe iV RS – firehjulsdrift, 299 hk, 82 kWh batteri

Effektiv og romslig

Takket være den skrånende taklinjen, har bilen fått et langt mer sportslig utseende enn standard-utgaven, og framstår i våre øyne som den peneste bilen i den nevnte trioen. For eksteriørmessig synes vi den er svært linjelekker, mange vil mene at Enyaq Coupé iV er den peneste bilen Skoda noensinne har laget.

Det skrånende taket gir bilene også lavere luftmotstand. Cd-verdien på Enyaq Coupé iV er så lav som 0,234, noe som gjør at forbruket også blir noe lavere enn på suv-utgaven. Skoda antyder rundt 10-15 kilometer bedre rekkevidde med med ellers identisk pakkede biler.

EFFEKTIV: Takket være det skrånende taket, har designen blitt vesentlig mer sportslig - uten at det har gått på bekostning av plassen inni bilen. Foto: Bjørn Eirik Loftås
EFFEKTIV: Takket være det skrånende taket, har designen blitt vesentlig mer sportslig - uten at det har gått på bekostning av plassen inni bilen. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer

I tillegg har alle utgavene av Enyaq Coupé et svært glasstak, som sørger for tilnærmet like god plass i høyden i baksetet, som i SUV-utgaven. Dette fordi man sparer en del høyde på å ikke bruke innvendig kledning på innertaket.

Bagasjeromsplassen er oppgitt til 570 liter, som er noen få liter bak standard-SUV-en, men fortsatt blant de aller beste i klassen.

Toppmodell på testbenken

GOD PLASS: Bagasjerommet er på hele 570 liter dersom du tar ut bunnplata og benytter plassen under. Legg merke til at baksetene er delt 60/40, og her sitter også en skiluke. Foto: Bjørn Eirik Loftås
GOD PLASS: Bagasjerommet er på hele 570 liter dersom du tar ut bunnplata og benytter plassen under. Legg merke til at baksetene er delt 60/40, og her sitter også en skiluke. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer

Den siste uka har vi for første gang kjørt Enyaq Coupe iV RS på norsk jord, og gjennomført full rekkevidde- og ladetest, som du finner litt lenger ned i teksten.

Men først litt mer om denne spesifikke utgaven.

RS-utgaven har en markert front som her domineres av det Skoda har kalt Crystal Face, med sin glass-tanngard som lyser i mørket. Den har også VRS-emblemer øverst på forskjermene, og kommer med flere andre lakkdetaljer som er unike for denne utstyrsvarianten, deriblant sort ramme rundt grill og vinduer, samt sorte bokstaver på bakluka. Den kommer også med 20-tommers hjul som standard, med 21-tommere som tilvalg. Vår testbil er utstyrt med sistnevnte.

På innsiden har RS også elementer som definitivt gir oss en premium kvalitetsfølelse, for eksempel at deler av dashbordet og dører er polstret med alcantara-stoff, det er benyttet pianolakk rundt girvelger, flerfarget belysning i dører og dashbord og vår testbil kommer med perforerte, komfortable alcantara/skinnseter.

LYSENDE TENNER: Crystal Face gir en lysende effekt når du kjører i mørket. Foto: Bjørn Eirik Loftås
LYSENDE TENNER: Crystal Face gir en lysende effekt når du kjører i mørket. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer

Og over deg har du dette imponerende store glasstaket, som reflekterer solvarmen effektivt slik at inneklimaet ikke påvirkes negativt.

Det er vår oppriktige mening at Skoda på ingen måte står tilbake for verken Audi eller Volkswagen når det gjelder opplevd kvalitetsfølelse i topputgavene av Enyaq.

PANORAMA: Store deler av topplokket er dekket av glass. Det er heller ikke noen tverrbjelke som på flere av konkurrentene. Foto: Bjørn Eirik Loftås
PANORAMA: Store deler av topplokket er dekket av glass. Det er heller ikke noen tverrbjelke som på flere av konkurrentene. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer

God plass for fire + masse bagasje

MAMBA GREEN: Elbil24 har tidligere prøvekjørt bilen i Italia. I videoen over kan du se mer av den - i en helt spesiell grønn lakk. Video: Bjørn Eirik Loftås Vis mer

Bilen er 4,65 meter lang, 1,88 meter bred og 1,61 på det høyeste, og Skoda har utnyttet plassen godt. Det er rett og slett meget god plass om bord for fire voksne eller en familie med to voksne og tre barn. Dessuten byr bilen på en rekke smarte lommer og oppbevaringsrom i kupéen.

Forsetene byr på god komfort og sidestøtte, og kan justeres elektronisk til du finner foretrukket støtte og posisjon. Førersetet har knapper for lagring av innstillingene for to førere.

I baksetet har vedkommende, som er 180 cm på strømpelesten, mer enn god nok plass i høyden. Benplassen er også blant de beste i klassen. To av setene bak har isofix-fester, i tillegg til passasjersetet foran.

SPORTSSETER: Materialet er perforerte alcantara og kunstskinn. Foto: Bjørn Eirik Loftås
SPORTSSETER: Materialet er perforerte alcantara og kunstskinn. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer

Bakerst er det som nevnt særs god plass til bagasje. Tar du bort bunnplaten og fjerner romdeleren, har du faktisk hele 62 centimeter opp til hattehylla, mer enn både ID.4/5 og Q4 byr på. Bredden/dybde i bagasjerommet er ellers 1 x 1 meter, mens sistnevnte økes til 1,8 meter med nedslåtte bakseter.

GOD PLASS: Bak er det plass til to barneseter med Isofix-fester. Tak- og benplassen er dessuten upåklagelig. Et tredje Isofix-feste sitter i passasjersetet foran. Foto: Bjørn Eirik Loftås
GOD PLASS: Bak er det plass til to barneseter med Isofix-fester. Tak- og benplassen er dessuten upåklagelig. Et tredje Isofix-feste sitter i passasjersetet foran. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer

Takket være den store bakluka med bredde på 103 centimeter, er det samtidig enkelt å få inn og ut store gjenstander.

Bilen tar i tillegg 75 kilo på taket og en hengervekt på inntil 1200 kg.

Brukervennlig så det holder

GREIT BAKSYN: Det store bakvinduet sørger for grei utsikt bakover, bedre enn for eksempel på Tesla Model Y. Bra for dem som ikke helt har blitt dus med ryggekamera ennå. Foto: Bjørn Eirik Loftås
GREIT BAKSYN: Det store bakvinduet sørger for grei utsikt bakover, bedre enn for eksempel på Tesla Model Y. Bra for dem som ikke helt har blitt dus med ryggekamera ennå. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer

Bilen leveres med siste utgave av programvaren ME3, som blant annet byr på raskere ladehastighet og noen nye funksjoner gjennom den store infotainment-skjermen, deriblant en forbedret parkeringsassistent.

Alt foregår på norsk, og brukervennligheten er etter vår mening blant de beste i klassen - og hakket mer brukervennlig enn ID-bilene fra Volkswagen - takket være at Skoda har brukt knapper og hjul der Audi og VW bruker en blanding av knapper og berøringsfelter - som ikke alltid er like lett å bli klok på.

Skulle vi utsette noe på betjeningen, måtte det være at responsen på skjermen har en forsinkelse noen ganger, som sikkert hadde vært borte med litt raskere prosessor.

OVERSIKTLIG: Rattet har knapper for blant annet mediestyring og cruise control. I midten foran dominerer den store skjermen på 12,3 tommer, som er hensiktsmessig plassert høyt. Foto: Bjørn Eirik Loftås
OVERSIKTLIG: Rattet har knapper for blant annet mediestyring og cruise control. I midten foran dominerer den store skjermen på 12,3 tommer, som er hensiktsmessig plassert høyt. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer

Men ved flere tilfeller har vi opplevd at Skoda sine skjermer er raskere enn de noe mindre vi finner i VW.

Vi har også sett mange eksempler på at ting kan flyte glattere etter programvareoppdateringer, så ingenting skal avskrives i nyere versjoner.

Musikkanlegget akkompagneres av høyttalere av merke Canton, og byr på god lyd med solid fylde. Her er det bare å skru opp volumet, enten fra rattet eller fra berøringsfeltet som sitter under skjermen.

Behagelig sportslig

PRAKTISK: Foran i midtkonsollen sitter det en trådløs mobillader. Videre finner du to koppeholdere og en rekke praktiske oppbevaringsløsninger både foran og bak. Foto: Bjørn Eirik Loftås
PRAKTISK: Foran i midtkonsollen sitter det en trådløs mobillader. Videre finner du to koppeholdere og en rekke praktiske oppbevaringsløsninger både foran og bak. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer

Kjøreteknisk er Coupé iV naturlig nok lik Enyaq IV, som du kan lese om i detalj her, men RS byr på hakket med sportslige egenskaper. Den ligger også bittelitt lavere på veien.

Bilen har to motorer som byr på 299 hestekrefter og maks dreiemoment på 460 Nm fra start. Topphastigheten er begrenset til 180 kilometer i timen.

Akselerasjonen fra 0-100 er unnagjort på 6,5 sekunder, noe som ikke bør gi noen verken bakoversveis eller hakeslepp i 2022. Eksempelvis er denne sprinten unnagjort på under 4 sekunder for både Tesla Model Y Performance og Ford Mustang Mach-E GT, to biler som ligger i samme prisleie.

Vi har forståelse for at mange hadde håpet at RS-utgaven ville by på enda litt mer krutt enn dette, gitt hva konkurrentene kan skilte med.

Vår subjektive mening er uansett at akselerasjonen er mer enn rask nok til alle normale behov, inkludert raske forbikjøringer, når bilen foran ligger i 70-80 kilometer i timen i 90-sonen. Det føles samtidig trygt, uten at det går på bekostning av den sportslige opplevelsen.

Skoda er dessuten meget gode på komfort, og da mener vi på nær sagt alt av underlag. I løpet av testperioden har vi kjørt bilen både på grus- og skogsveier, og med kjøremodusene Comfort og Normal utjevnes humpene effektivt.

Oppsummert er komforten meget god. Du sitter høyt nok, har godt utsyn gjennom store vindusflater og støynivået er påtagelig lavt. Det er rett og slett en meget behagelig bil å kjøre.

Så god er rekkevidden

UT PÅ TUR: Bilen oppfører seg pent på det meste av underlag. Her har den fått brynt seg på skogsveier på Romerike. Foto: Bjørn Eirik Loftås
UT PÅ TUR: Bilen oppfører seg pent på det meste av underlag. Her har den fått brynt seg på skogsveier på Romerike. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer

Skoda oppgir en rekkevidde på RS-utgaven på 510 kilometer. Det er vel tre mil kortere enn tohjulstrekkeren iV80, som er den utgaven som går lengst, men det er altså prisen du må betale for en mer potent opplevelse.

I rekkeviddetestene våre kjører vi alltid fra helt fullt og til det står 0 % igjen på instrumentene. Det er den eneste målemetoden som er helt pålitelig. Deretter lader vi batteriet helt opp, for å få full kontroll på overført energimengde. På den måten kan vi regne ut forbruket temmelig nøyaktig, og mer nøyaktig enn bilens eget telleverk.

Da vi startet, anslo bilen rekkevidden til 474 kilometer. Dette var basert på gjennomsnittlig forbruk fra tidligere turer og temperatur i lufta. Testen foregikk både på landevei og motorvei, og som alltid startet og endte vi på samme sted.

Temperaturen lå på mellom 16 og 20 grader på testdagen, og da varsellampene blinket og målerne viste 0 prosent gjenværende batterikapasitet, hadde vi tilbakelagt 509 kilometer - altså fattige én kilometer kortere enn oppgitt rekkevidde, som riktignok baserer seg på målinger i 23 varmegrader.

Og hvem vet - med 20-tommere hadde vi muligens kommet enda lenger. Vi kan uansett trygt fastslå at Enyaq Coupé RS iV holder hva den lover på rekkevidde.

Bilens oppgitte forbruk var faktisk så lavt som 1,43 kWh/mil, noe som er lavt for en såpass stor bil. Våre målinger lå noe over, som du kan se litt lenger ned.

Vi merket oss imidlertid én ting: Da det gjenstod 20 prosent kapasitet, anslo måleren at vi totalt ville kjøre rundt 540 kilometer. Selv med samme forbruk på siste del av turen, viste dette seg altså å være vel optimistisk. Det er med andre ord greit å ta slike anslag med en klype salt, og følge de vanlige rådene om å lade når du kan, ikke når du må.

BEVISET: 509 kilometer er nok til en typisk lang dagsetappe. Med en liten ladepause på veien, har du mange mil igjen på «tanken» når du for eksempel har kjørt mellom Oslo og Bergen eller Oslo og Trondheim. Foto: Bjørn Eirik Loftås
BEVISET: 509 kilometer er nok til en typisk lang dagsetappe. Med en liten ladepause på veien, har du mange mil igjen på «tanken» når du for eksempel har kjørt mellom Oslo og Bergen eller Oslo og Trondheim. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer

Så raskt lader den

Med den nye programvaren (ME3) skal ladehastigheten være noe høyere enn på tidligere versjoner. I praksis skal den ha økt fra maks 125 til maks 135 kW.

I vår ladetest var imidlertid hastigheten helt oppe i 177 kW et kort øyeblikk, altså vesentlig mer enn spesifisert. Dette kan være spesielt for vår testbil, uten at vi kan si noe helt sikkert om det.

Vi vet imidlertid at VW-konsernet har planer om å øke ladehastigheten ytterligere opp fra 135 kW via fremtidige programvareoppdateringer på bilene som benytter denne plattformen (MEB), og dette kan være en forsmak på hva du kan forvente - om ikke akkurat nå, så på sikt.

En typisk ladeøkt på litt over 30 minutter, vil for eksempel kunne løfte kapasiteten fra 10 til 80 prosent, og gi bilen en rekkevidde på nye 35 mil.

I diagrammet under kan du se hvordan ladeeffekten varierer gjennom hele ladeprosessen. Kort oppsummert er dette meget gode tall, sammenlignet med de fleste konkurrentene i klassen.

Konklusjon

Som etter prøvekjøringen i Italia tidligere i vår, er det ikke så veldig mange ankepunkter å finne. Den største er kanskje at mange nok hadde forventet mer sprut av en bil med RS-merket på, gitt at konkurrentene har hvassere toppmodeller. Resten blir for det meste flisespikkere, som at vi hadde sagt ja takk til vindusvisker på bakruta og at infotainment-systemet kunne vært hakket raskere i enkelte situasjoner.

Kort oppsummert er dette en av våre klare favoritter i segmentet, og bilen får derfor en soleklar femmer på terningen.

Prisen starter på 579.000 kroner, og da får du stort sett det som er verdt å ha med av utstyr. Men sjekk også åpenbare konkurrenter som Tesla Model Y og VW ID.5 GTX før du bestemmer deg. Om valget til slutt faller på Enyaq Coupé RS iV, har du uansett gjort et klokt valg.

Og kanskje rekker du å få et eksemplar før nyttår. I såfall slipper du moms på beløpet som overstiger 500.000 kroner.

Tekniske data

. Skoda Enyaq RS iV Coupé
Motor:2 x elektrisk
Drivhjul:Alle fire hjul
Effekt:299 hk
Dreiemoment:460 Nm
Batterikapasitet brutto:82 kWh
Batterikapasitet netto:77 kWh
Ombordlader:11 kW
Hurtiglading:135 kW
Oppgitt rekkevidde (+23 grader):510 km
Målt rekkevidde (+18 grader):509 km
0 - 100 km/t:6,5 sek.
Toppfart:180 km/t
LxBxH (mm):4649 x 1879 x 1616 mm
Akselavstand:2765 mm
Egenvekt:2180 kg
Taklast:75 kg
Maks hengervekt:1200 kg
Bagasjerom (liter):570 / 1710 liter
Bagasjerom maks lengde:100 mm
Garanti bil:5 år
Garanti batteri:8 år / 160.000
Fra-pris (Enyaq Coupé RS)579.000 kroner

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer