Påska er endelig her, og flere har enten dratt på hytta eller er hjemme og slapper av med noen velfortjente fridager. Etter det som er den største kristne høytiden i løpet av et år er det også straks tid for å bytte til sommerdekk på bilen.

Forbyr forbikjøring
Når må man legge om til sommerdekk 2022?
Fristen for å bytte fra piggdekk til sommerdekk er nemlig første mandag etter 2. påskedag. I Nordland, Troms og Finnmark er datoen satt til 1.mai.
Unntaket er for piggfrie dekk, som kan brukes hele året. Det anbefales imidlertid ikke å gjøre dette i sommerhalvåret, siden piggfrie vinterdekk har betraktelig dårligere egenskaper enn sommerdekk på våt asfalt.
For biler under 3,5 tonn er minimumskravet til mønsterdybde på sommerdekkene 1,6 millimeter. Anbefalingen er imidlertid at sommerdekk har en mønsterdybde på tre millimeter.

Advarer: – Ikke gjør det
Mange har dårlige sommerdekk
Derfor er det naturlig å ville bytte ut vinterhjul-settet med rene sommerhjul i forbindelse med påskefri. Så lenge værmeldingen ser trygg ut og du ikke har planer om å kjøre over noen snø- og is-utsatte fjelloverganger er egentlig det bare å sette i gang.
Men har du egentlig kontroll på sommerdekkene?
Ifølge Vianor, som har sett nærmere på tilstanden på sommerdekkene til sine dekkhotellkunder, er det tusenvis av dekk som er under «selskapets standarder». Disse kundene vil få anbefaling om å kjøpe nye sommerdekk i løpet av sesongen.
– Av de sommerdekkene vi har målinger på, så er så mye som en femtedel klassifisert som enten gul eller rød, sier retail-salgssjef Ann Kristin Storholm i Vianor Skandinavia.
– Bør byttes før kravet
Selskapet opererer med et fargekodesystem for dekkene de har lagret for kunder: Grønt indikerer en mønsterdybde over tre millimeter, gult mellom tre millimeter og fire millimeter, og rødt under tre millimeter. Den gule klassifiseringen tilsier dermed at sjåføren bør vurdere å bytte dekk snart, mens rød betyr at dekkene allerede er nedslitt og under anbefalte mønsterdybde.

– Statens vegvesen er tydelige på at i perioden mellom første søndag etter 2. påskedag og frem til 1. november, skal dekkenes mønsterdybde være minst 1,6 millimeter. Selv om den lovlige grensen for sommerdekk er ganske lav, opererer vi med litt høyere måleverdier for å sikre at det er trygt å kjøre under alle værforhold gjennom sommersesongen, forklarer Storholm.
Her er dekkene mest slitt
# | Område | Gode dekk | Mer slitt |
1. | Innlandet | 75 % | 25 % |
2. | Øst- og Vestfold og Sørlandet | 76 % | 24 % |
3. | Midt og Nord | 80 % | 20 % |
4. | Vestlandet | 82 % | 18 % |
5. | Østlandet | 87 % | 13 % |
Totalt lagrer Vianor nesten 80 000 sett med sommerdekk fordelt på 62 dekk- og bilverksteder fra Kristiansand i sør til Tromsø i nord. Innsikten fra Vianor avslører at det er i Innlandet dekkene er i dårligst stand. Kilde: Vianor
Hver fjerde i Innlandet
Statistikken viser at det er relativt store forskjeller på landsdelene. Det sentrale Østlandet har minst slitte dekk, mens de som bor på Innlandet har de mest slitte sommerdekkene (se faktaboks).
– Omtrent 25 prosent av sommerdekkene vi har målinger på i dekkhotellene i Innlandet er klassifisert som røde eller gule. En årsak kan være at denne delen av Norge har mye dårlige veier og kan oppleve raske sesongmessige endringer, også i sommermånedene, sier Storholm.