DS 4

Overraskende nyhet fra DS

Ingen elektrisk versjon

INGEN BILDER: Ingen bilder av DS 4 ble vist offentlig, men det dreier seg om en C-segment kombi, som trolig kommer i en gateversjon og en forhøyet Crossback-variant. Foto: DS Automobiles.
INGEN BILDER: Ingen bilder av DS 4 ble vist offentlig, men det dreier seg om en C-segment kombi, som trolig kommer i en gateversjon og en forhøyet Crossback-variant. Foto: DS Automobiles. Vis mer
Publisert

DS Automobiles er luksusbilen i PSA-systemet (konstellasjonen av Citroën, Opel/Vauxhall, Pegueot og DS). Den skal være spydspissen og vise veien for PSA. Det var derfor knyttet stor spenning til hva de skulle presentere under sin pressevisning av DS 4.

Forrige DS 4 var en mellomklasse sedan. Nå er den blitt en høyreist 5-dørs kombi som, skal vi tro den norske importøren, som har sett et par prototyper live, vil komme i to versjoner. En lav som kalles Street og en litt forhøyet som kalles Crossback, og dermed havner naturlig mellom DS 3 Crossback og DS 7 Crossback.

Man kunne kanskje forventet en helt ny elektrisk plattform for litt større biler for PSA, eller at man hadde nøyd seg med dagens plattform som brukes helt opp firlingene Peugeot e-Traveller, Citroen e-Spacetourer, Opel Vivaro-e og Toyota Proace Electric med batterier opp til 75 kWt.

PSA har også offentliggjort en større elektrisk plattform med batteri på 100 kWt og firehjulsdrift til sine store biler, men den kommer først i 2023 og vil få debut i en stor Citroën sedan.

I stedet bygges den på PSA sin EMP2 plattform. Der finner vi fra før DS 7, Peugeot 3008, Opel Grandland X og forhjulstrekkeren Citroën C5 Aircross.

DS4 blir en direkte konkurrent til Audi Q2, BMW X2 og Mercedes GLA. Men mens de andre har mulighet til firehjulsdrift, kommer DS 4 kun som forhjulstrekker.

Det vil si en 1,6 liters turbomaskin med hjelp av en elektrisk motor som trekker forhjulene. Til sammen får den 225 hester.

Batteristørrelsen er ikke offentliggjort, men DS Automobiles sier rekkevidden blir over 5 mil. Det er ikke revolusjonerende bra, men helt ok.

Vi spår at DS 4 kan bli en tøff bil å få solgt i Norge, siden den havner midt i et elektrisk segment.

Luksuriøs

I tillegg til lekkert interiør, vil luksusen gjenspeile seg i utstyret også. Den vil få siste generasjon Matrix LED som maskerer ut all annen trafikk, den blir selvkjørende i nivå to som kontrollerer, styring, gass og brems.

RADAR: Bilen skal kjenne igjen dyr og mennesker i mørket. Foto: DS Automobiles
RADAR: Bilen skal kjenne igjen dyr og mennesker i mørket. Foto: DS Automobiles Vis mer

Den får også deres Active Scan Suspension system, som bruker et kamera i frontruta til å scanne veien foran seg og forberede demperne på hva som kommer, før de faktisk treffer hindringene.

DS 9: Denne sedanen kommer til Norge i løpet av 2021. Foto: DS Automobiles.
DS 9: Denne sedanen kommer til Norge i løpet av 2021. Foto: DS Automobiles. Vis mer

I løpet av 2021 kommer også den store sedanen DS 9 e-Tense. Den har de samme velkjente design- og stilelementene og den samme hybride drivlinjen som øvrig modellprogram. Det vil si en 1,6 liter på 200 hk sammen med to elmotorer på 110 hester. Det skal gi en systemeffekt på 360 hk og 520 Nm.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer