Norske vinterveier, med snø, is kulde og mørke, er noe av det tøffeste en bil og sjåfør kan utsettes for. Vi har satt to av Norges mest solgte biler på tøffe prøver under vanskelige vinterforhold.
Målet var å finne den bilen som gir deg best komfort når kulda kryper godt under null. Kanskje enda viktigere de sikreste kjøreegenskaper når veiene er gjensnødde eller underlaget glatt som is.
Da er det god stabilitet, gode bremser - inkludert et velfungerende nødbremssystem, godt lys og en oppførsel uten stygge overraskelser i kritiske situasjoner som gjelder. Og så er det selvfølgelig greit at bilen kommer seg opp den siste, bratte kneike opp til huset eller hytta.

Lad raskt og rimelig
Tesla mot VW
Sammen med det finske magasinet Tekniikan Mailma har vi de siste åra kjørt de mest populære elbilene gjennom et to ukers omfattende testprogram nord i Finland.
Denne gang er det altså to av våre mest solgte bilmodeller - Tesla Model Y og VW ID. 4 - som skal måle krefter. Begge bilene kjører på Nokian Hakkapeliitta R3 piggfrie dekk. Det er med andre ord bilens egenskaper som kommer fram i testen, ikke dekkenes.
Terningkastene vi gir bilene er i stor grad basert på prestasjonene under disse tøffe forholdene.

Tesla Y - plass til familien
Tesla Model Y var den klart mest solgte bilen i Norge i fjor. Mye plass, lang rekkevidde og firehjulstrekk, er det som frister mange til å kjøpe akkurat denne bilen. I tillegg har den mest populære Long Range-utgaven sportslige ytelser, med 462 hester under panseret.
Nå har Tesla i tillegg kuttet prisen på alle modeller kraftig, og det betyr at denne bilen neppe kommer til å bli mindre populær i år. Dette er rett og slett den nye Norges-bilen.
Vinner på rekkevidde
Med god plass for fem personer og bagasjerom på over 800 liter, er dette en super familiebil. I tillegg kan den trekke henger på 1600 kilo.
Batteripakken på 70 kWt skal ifølge WLTP-målingene kunne gi en rekkevidde på 53 mil på en god sommerdag. I vår rekkevidde-test, som ble kjørt i minus 4 til minus 15 grader, klarer den over 34 mil. Det er bedre enn konkurrenten VW ID. 4 GTX. I tillegg lader den raskere i kulde enn de fleste konkurrentene
Taper på varme
Så langt er det meste bra, men: Den første årgangen av Model Y har en nyttelast på bare 315 kilo. Har du fire voksne passasjerer i bilen, betyr det at du har 15 kilo igjen til last. Ifølge Statens vegvesen har de nyere utgavene en nyttelast på 451 kilo. Noen Kina-utgaver skal ha ha nyttelast på over 500 kilo, men Tesla Norge vil ikke kommentere om dette gjelder alle de kinesiske bilene.
I vintertesten avslører Model Y også noen andre svakheter.

I minus 7 grader, bruker bilen 17 minutter på å få opp temperaturen i kupeen til 15 grader. ID. 4 klarer dette på 7,5 minutter. ID. 4 har 23 grader i kupeen etter 16,5 minutter, mens Tesla bruker bortimot en halv time.
Våre tester og målinger
Test | Tesla Model Y | VW ID.4 GTX |
VÅR REKKEVIDDE I KULDE | 342 km | 299 km |
VÅRT FORBRUK I KULDE | 23 kWt/100 km | 27 kWt/100 km |
VARME I KUPEEN | 5 | 8 |
HOVEDLYS | 8 | 8 |
VEIGREP/FRAMKOMMELIGHET | 9 | 9 |
KJØRING PÅ VINTERVEIER | 6 | 9 |
FORKLARING TIL TABELLEN: Vår rekkevidde og forbruk målt på landevei i temperatur fra - 4 til til - 15 grader. Utetemperatur i varmetesten var -12 grader – målt antall minutter til 15 og 23 grader i kupen. Nær- og fjernlys er testet i laboratorium. Alle bilene har Nokian piggfrie vinterdekk

Disse bilene går lengst i kulda
Ustabil på glatta
Firehjulstrekken gir bilen bra grep og framkommelighet på glatt vinterføre, men i kritiske manøvrer og på landeveiskjøring er stabiliteten dårligere enn hos mange av konkurrentene.
I tillegg var det ikke mulig å dempe regenerering av bremsene i vår bil. Det ga utfordringer når det er glatt. Fartsholderen hadde også en evne til plutselig å slå seg av automatisk på dårlig veier, men påfølgende kraftig regenerering som medførte at vi mistet veigrepet.
Fin familiebil
VW ID. 4 er også en av Norges mest solgte bilmodeller for tida. I likhet med Tesla Model Y er den en spennende familiebil, med mange gode egenskaper. Bagasjerommet på 543 liter er bra, men langt mindre enn konkurrentens. ID. 4 har derimot en langt høyere nyttelast - på 526 kilo - men hengervekt på bare 1200 kilo.
Den er heller ikke like sportslig som Model Y, men en samlet ytelse på 299 hester holder for de fleste. Det er ikke lenge siden dette var ytelsene til en sportsbil.

To stjerner på vintervei
Med en batteripakke på 77 kWt, har bilen ifølge WLTP-testen er rekkevidde på 50 mil.
Trygg på glatta
Vi målte rekkevidde til 30 mil i testen som ble kjørt i minus 4 til minus 15 grader. Det er en del dårligere enn Model Y. I tillegg hadde ID. 4 et høyere forbruk under kjøring i kulde. Egenskapene er ikke dårlige sammenliknet med andre konkurrenter, men akkurat her taper den mot Tesla.
Når det gjelder kjøreegenskaper, slår ID. 4 tilbake for fullt. Den får karakteren 9 av 10 mulige når det gjelder sikre og gode kjøreegenskaper på dårlige vinterveier.

Super varme
Den får også god karakter både når det gjelder veigrep og framkommelighet og oppførsel i kritiske situasjoner. Her fungerer firehjulstrekk-systemet svært godt. Rekkevidda er ganske god.
Som vi har nevnt tidligere, slår den også Tesla solid når det gjelder varme i kupeen. ID. 4 blir raskt varm og klarer 23 grader i kupeen på 16,5 minutter. Tesla bruker bortimot en halv time.
Det svake punktet til ID. 4 er brukervennlighetet. Ett eksempel: Vi klarer å venne oss til å bruke berøringspanelet for varme- og ventilasjon uten belysning. Men hvorfor må vi det?
Tekniske data
Egenskap | Tesla Model Y LR | VW ID.4 GTX |
Pris fra kr | 500 880,- | 560 200,- |
Lengde/bredde/høyde cm | 4,75/1,92/1,62 | 4,58/1,85/1,64 |
Egenvekt kg | 1981 | 2149 |
Nyttelast kg | 315/451 | 526 |
Bagasjerom lit. | 854 | 543 |
Tilhengervekt kg | 1600 | 1200 |
Motor kW/HK | 340/462 | 220/299 |
Dreiemoment NM | 527 | 460 |
Aks 0-100 km/t sek. | 5,0 | 6,3 |
Toppfart km/t | 217 | 180 |
Batteri kWt | 70,0 | 77,0 |
Rekkevidde km | 533 | 496 |
Oppgitt forbruk kW/t 100 km | ikke oppgitt | 18,6 |
Maks. ladehastighet kW | 210 | 135 |
Drivhjul | Firehjulstrekk | Firehjulstrekk |
Fabrikkgaranti år/km | 5/ 100 000 | 5/100 000 |
Batterigaranti | 8/192 000 | 8/160 000 |
Kilde: Kjløretølydata – Opplysningsrådet for veitrafikken.