Ford Kuga er kommet i helt ny versjon. Den er ny fra innerst til ytterst og er blitt både lengre og bredere, men også lavere, for å få den litt mer sporty.
Kuga er den desidert viktigste personbilen for Ford i Europa, mens i Norge vil den nok bli kraftig utkonkurrert av den helelektriske Mustangen i omtrent samme størrelse, når den kommer.

Man har tatt radikale grep for å få den friskere i formen, og den største forskjellen fra tidligere modeller er avslutningen på bakerste siderute. Nå har den langt større familielikhet med den nettopp ankomne lille Kuga. Men det er ikke først og fremst utseendet som er interessant med nye Kuga. Det er derimot motoralternativene.
Tre hybridsystemer
For å komme seg helskinnet gjennom de harde miljøkravene har nemlig Ford hybridisert nesten hele modellrekka. De fleste riktignok på en enkel måte, med mildhybrid-løsninger som stort sett kan monteres på eksisterende drivlinjer og som ikke gir noe særlig avkorting på avgiftene her hjemme.

Kuga er foreløpig den eneste ladbare hybriden de har, men den svære Ford Explorer kommer om ikke lenge.
Kuga blir tilgjengelig med fire motoralternativer.

Ny Ford overrasker stort
- Ladbar hybrid med 2,5 liter på 2,5 liter
- Mildhybrid med 2-liters diesel på 150 hester.
- Hybrid 2,5 liters bensin på 204 hester
- 2-liters diesel på 190 hester.
Må du ha firehjulsdrift må du ta til takke med en av de to sistnevnte, altså hybrid og ren diesel. Ford i Norge tror at 75 prosent vil velge den ladbare forhjulstrekkeren, selv om den også får noe begrenset tilhengervekt på grunn av drivlinjen.
Slik funker det ladbare hybridsystemet
Vi kjører den mest aktuelle, altså Plug in-hybrid. Løsningen ligner veldig på den man finner i forhjulsdrevne Toyota RAV4.

Det store motorvolumet skyldes mangel på turbo og at det er en motor som kjører på den såkalte Atkinson-syklusen. Den er koblet sammen med en generator og en elmotor i en trinnløs girkasse med planetgir, akkurat som Toyota og Lexus har gjort i årevis. Det er girkassen som gjør at tilhengervekta går ned fra 2100 kilo for 190 hk AWD til ganske lave 1200 kilo.

Under gulvet har man plassert batteripakka på 14,4 kWt brutto. Det gjør at bakkeklaringen samtidig senkes fra 19 til 16 cm. Ombordladeren er bare på 3,7 kW, så du bruker minimum fire timer på å lade den.
For å få plass til batteriene har bensintanken krympet fra fra 54 til 45 liter og vekta økt med 164 kilo.
Ford oppgir et CO2 utslipp på 32 gram pr. kilometer og et forbruk på 0,14 på mila. Elektrisk rekkevidde oppgis til optimistiske 56 km og hele 68 ved bykjøring. Ganske så imponerende, og det gjør at den blir avgiftsfri og det billigste alternativet.
Vi startet toppladet og ferdig oppvarmet i hele 20 grader i økonomiprogrammet. Vi kom ganske nøyaktig 50 kilometer og hadde da et elektrisk gjennomsnittsforbruk på 17 kW/mil. Det er egentlig ikke så verst. Etter vår 20 mil lange testtur, meldte kjørecomputeren et gjennomsnitts bensinforbruk på ganske så imponerende 0,33 liter på mila.

Da tanken var fylt opp igjen var fasiten ikke like imponerende, med 0,42 liter på mila.Det er faktisk nesten like høyt som målingen vi hadde med vanlig Toyota RAV4 som ikke er ladbar.

Norgesfavoritten RAV4 er blitt røffere og har bedre plass
Regn med et forbruk rett over halvliteren dersom du aldri lader.
Mange valg
Du har overdrevent mange kjøreprogrammer å velge mellom. I tillegg til Eco, Normal og Sport, har man et vinter og terrengprogram. I tillegg har man fire valg på hybridsystemet. Ren elektrisk kjøring, som den starter med automatisk, et hybridprogram, et der man tar vare på batterikapasiteten og ett som lader batteriet.
Flere av funksjonene lar seg ikke kombinere med kjøreprogrammene. Du kan for eksempel ikke lade i Eco og du kan ikke kjøre helelektrisk i Sport og terrengprogram. Da prioriteres effekt.

En ting vi aldri har opplevd tidligere er at bilen spør om den skal bruke «motoren» når den står i elektrisk valg. Trykker du ok, starter bensinmotoren.
Ellers har den ladbare hybriden en egen varmekassett til kupevarme, slik at du skal kunne kjøre helelektrisk dersom du ønsker det, selv på kalde vinterdager.
Bilen er Koblet opp med app, så det er enkelt å programmere avreisetidspunkter etc. for å maksimere elektrisk rekkevidde.
Ryddig
Interiøret har fått en kraftig opprydning utseendemessig og girspaken er byttet ut med et hjul. Den er omtrent identisk med nye Focus innvendig og det er lite å utsette på dette.

Vår testbil har ti-veis elektrisk førerstol og vi sitter SUV-aktig høyt, men bra. Baksetet har justerbare rygger og kan skyves 15 cm og er delt 40/60. Det gir økt fleksibilitet, ikke minst for bagasje.
Bagasjerommets størrelse varierer mellom 474 og 545 liter. Med setene nedslått, har man nesten 1500 liter tilgjengelig. Det er egentlig bare et klossete plassert 12-volts batteri midt i reservehjulsbrønnen som hindrer bagasjerommet i å være mye større. Hybridversjonen mangler nemlig 90 liter i forhold til dieselversjonen.
Kjører bra
Motorpakka føles ikke supersterk. Akselerasjonen er svært moderat og turtallet går i taket under slike øvelser. Heldigvis er bilen godt lydisolert, så man sjeneres ikke nevneverdig av det.
Under normal hybrid kjøring hører man knapt motoren, og Ford har klart å få det trinnløse systemet til å holde turtallet på behagelig lavt nivå under vanlig kjøring, selv om Atkinson-motorer er momentsvake generelt og spesielt på lave turtall.

Understellet er derimot et langt triveligere bekjentskap. Vi er vant til at Ford leverer på kjøreegenskaper og det gjør de her også. Det oppfattes sporty og stramt i svinger, samtidig som den ruller behagelig når den ikke utfordres. Man kan oppleve noe avdempede slag på dårlig vei, men det fremheves av en ellers stille kupé.

Attraktiv pakke
Startprisen ferdig levert er 410.000 kroner for billigste utstyrsvariant Titanium. Da har man fullt sikkerhetssystem, nøkkelfri adkomst og start, parkeringssensorer rund baut og trådløs lading av mobilen.
Testresultat
Ford Kuga Plug In Hybrid
OK elektrisk kjørelengde, bra komfort, lavt støynivå, fleksibel bakseteløsning. Bra pris.
Mangler firehjulstrekk, lite power, ikke revolusjonerende forbruk, dårlig utnyttet bagasjerom, lav tilhengervekt.
De fleste kommer til å velge den sporty ST-Line som koster 40.000 mer. Da får man blant annet LED-lykter istedenfor halogen, Sportsfjæring, sorte takrails, en annen styling, mørktonede bakruter, kule delskinnstoler, og ikke minst sportslatt, 12,3 tommer instrumentskjerm og B&O lydpakke.
Vi mistenker at de bare har lånt B&O logoen, for lyden var noen knepp unna high-end. Dessuten skranglet det i basshøyttaleren, selv under normal tale. Sjekk det før du kjøper.
Legger du på ytterligere 32.000 kroner får du luksusversjonen Vignale med litt cromedetaljer utvendig, avanserte LED-frontlykter, fotstyrt bakluke (som vi nesten aldri fikk til å funke som vi ville), head up-display av den billige plastvarianten, parkeringsassistent, aktiv støydemping, skinn og 10 veis elektriske stoler.
Du klarer å holde det under 500.000 selv med godt utstyrt bil.
Ford Kuga Plug In Hybrid
Motor: | R4 Bensin |
Slagvolum: | 2,5 l |
Effekt - o/min : | 152 hk |
Dreiemoment - o/min: | 200 Nm |
Elmotor : | 131 hk /230 Nm |
Batteri: | 14,4 kWt Brutto |
Systemeffekt | 225 Hk / 200 Nm |
Drivlinje: | Trinnløs automat 2-hjulstrekk |
0-100 km/t: | 9,2 sek |
Toppfart: | 200 km/t |
Forbruk: | 0,14 l/mil |
CO2-utslipp NEDC: | 32 g/km |
Tankvolum: | 45 liter |
L/B/H: | 461/188/168 cm |
Akselavstand: | 271 cm |
Dekkdimensjon: | 225/50R19 |
Bagasjerom: | 474-554/1481 liter |
Egenvekt: | 1769 kilo |
Hengervekt: | 1200 kg |
Pris fra kr.: | 399.900 |
Pris Testbil kr: | 497.000 |
