Veibygging

Øverst på lista

Statens vegvesen ber Samferdselsdepartementet prioritere E134 Oslofjordforbindelsen høyest mellom 2023 og 2027. Det betyr nytt løp i Oslofjordtunnelen.

Et ganske vanlig syn ved Oslofjordtunnelen. Nå står en tunnel nummer to øverst på ønskelista til Statens vegvesen. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Et ganske vanlig syn ved Oslofjordtunnelen. Nå står en tunnel nummer to øverst på ønskelista til Statens vegvesen. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Oslofjordtunnelen er kjent for å være stengt ganske ofte på grunn av uhell og motortrøbbel i de bratte bakkene. Et nytt løp er planlagt for å bedre framkommeligheten.

Videre på lista følger E134 Røldal – Seljestad i Vestland, E6 Megården – Mørsvikbotn i Nordland og E16 Hylland – Slæen i Vestland på listen. Disse fire veiprosjektene anser Vegvesenet for å være helt klare for oppstart.

- Dette er prosjekter som er klare til politisk behandling, sier veidirektør Ingrid Dahl Hovland.

Tirsdag la Vegvesenet fram sine porteføljeprioriteringer for perioden 2023 til 2027 til Samferdselsdepartementet, hvor det gjøres anbefalinger til rekkefølgen av store veiprosjekter.

Nytte og virkninger

Listen inneholder 20 store veiprosjekter over hele landet i prioritert rekkefølge. De blir vurdert ut ifra planstatus, samfunnsøkonomisk nytte og virkninger. Alle de 20 prosjektene har en samlet prislapp på 155 milliarder kroner.

Dette er første gang Statens vegvesen har laget en slik oversikt over veiprosjekter i Nasjonal transportplan i prioritert rekkefølge.

I tillegg til prosjektene som nå er prioritert, har også Vegvesenet en liste over andre aktuelle veiprosjekter som koster mellom 200 millioner kroner og én milliard kroner.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.