I vinter har hele landet vært plaget av mye underkjølt regn, is og holke på veiene. Slik blir det også i flere fylker i Sør-Norge fredag og helga, skal vi tro meteorologene i Yr:
«Snø og regn som fryser på bakken gir fra i ettermiddag lokalt vanskelige kjøreforhold i #Agder, #Telemark, #Vestfold og #Østfold. Nedbøren gir seg litt fredag morgen, men fra ettermiddagen er det nok en gang fare for regn som fryser på bakken også i #Buskerud, #Oslo og #Akershus», skrev de i en Twitter-melding torsdag 7. februar.
Stor forskjell på dekkene
Du skal være forsiktig med å legge ut på kjøretur på slikt føre. Egentlig er det bare én type dekk som gjelder: Piggdekk.
- Allerede fra 50 km/t er det svært stor forskjell på bremselengdene mellom piggdekkene og de piggfrie, sier tidligere utviklingssjef Frank Larsen hos Viking Askim og Continental.
I dag driver han firmaet Dekksupport, og lærer opp alle dekk-importører og så å si alle som jobber med dekk i Norge.
- Selv om piggfrie dekk er blitt svært gode på mange underlag, er det fortsatt piggdekk som er klart best når det er snakk om underkjølt regn og blank is. Den siste vinterdekktesten deres dokumenterer dette på en god måte, sier Larsen til Dinside.

Klart bedre
Den store vinterdekktesten, som Dinside har gjort sammen med Dagbladet og Autofil, viser tydelig hvor gode piggdekk er på is, sammenliknet med de beste piggfrie dekkene.
Da vi testet bremseegenskapene fra 50 km/t hadde piggdekkene fra Nokian, Michelin og Continental en bremsestrekning på rundt 39 meter.
Det beste piggfrie dekket, Continental, stoppet ikke før etter 51,9 meter. Det betyr at når bilen med piggdekkene klarer å stoppe foran et fotgjengerfelt, vil bilen med piggfritt fortsatt ha en fart på over 30 km/t når den treffer fotgjengeren.

Det beste vi har kjørt på is
Noe av den samme forskjellen, dog ikke så dramatisk, finner vi når det gjelder grepet framover. Framkommeligheten er imidlertid mindre viktig når vi snakker om sikkerhet.
Et stort framskritt
Dekkspesialist Frank Larsen minnes da de første gode dekkene fra Viking kom på 1960-tallet.
- Da ble det også av myndighetene ansett som et stort framskritt for sikkerheten på veiene. Etter hvert ble vi mer bevisst på problemene rundt støy, asfaltslitasje og svevestøv. Det kom nye krav som førte til at vi utviklet lettere og mer miljøvennlige pigger, forteller han.
Til slutt ble det piggdekkforbud i de store byene, noe som også bidro til utviklingen av bedre piggfrie dekk.

- Nå har de fleste produsentene utviklet dekk med190 til 250 pigger, som klarer myndighetenes krav til slitasje og støvpartikler, sier Larsen og er tydelig på at disse gir klart bedre grep og sikkerhet, når forholdene på norske vinterveier er som aller vanskeligst.
Bremselengde fra 50 km/t på glatt is
Piggdekk | lengde |
Nokian | 38,4 m |
Michelin | 39,2 m |
Continental | 39,5 m |
Goodyear | 39,8 m |
Hankook | 40,6 m |
Yokohama | 40,8 m |
Piggfrie dekk | Lengde |
Continental | 51,9 m |
Pirelli | 52,0 m |
Linglong | 52,5 m |
Michelin | 52,7 m |
Goodyear | 52,8 m |
Falken | 53,4 m |
Halvparten på piggfritt
I dag kjører rundt halvparten av norske bilister med piggfrie dekk. I de store byene er det snakk om rundt 80 prosent.

Så enkelt sparte vi 3.800 kroner på nye vinterdekk
Mange av de piggfrie dekkene er like bra som piggdekk på snø og asfalt. Ikke minst er de mer komfortable å kjøre på. I tillegg er du ikke er avhengig av å skifte hjul til bestemte datoer vår og høst.
Larsen forklarer at det faktisk er fysisk mulig å lage et piggfritt dekk, som er enda bedre på is enn de er i dag, blant annet med andre og mykere gummiblandinger. Men ...
– Det ville i så fall gitt farlig dårlig grep på våt asfalt, dårligere stabilitet og ikke minst mye raskere slitasje. Et slikt dekk ville ingen kjøpe. Det er ikke fysisk mulig å bygge et dekk som er helt på topp under alle forhold. På is er vi fortsatt avhengig av piggene for maksimal sikkerhet, forklarer dekkesksperten.
De beste piggdekkene i vår test
Michelin X-Ice North 4: 8,7 poeng
- Michelins nye piggdekk er det beste vi noen gang har kjørt på is. Grepet er svært godt, det oppfører seg stabilt uten brå slipp under krevende forhold og er derfor svært sikkert.
Continental IceContact 2: 8,5 poeng
- Continental har svært godt grep på is og føles trygt og stabilt å kjøre på svingete veier. Også på snø føles det trygt og mister aldri grepet helt.
Hankook Winter I*Pike RS2: 8,4 poeng
- Hankook gir svært godt grep på is og stabiliteten på svingete vei er god. Heller ikke på snø gir det deg noen overraskelser i form av tidlige og brå slipp.
Nokian Hakkapeliitta 9: 8,4 poeng
- Nokian har godt grep på is og du opplever sjelden problemer i vanskelige situasjoner. På snø er bremsegrepet litt dårligere enn de aller beste.
