For å være ærlig: Vi synes det hele er litt latterlig. Her blir vi dratt langt av sted til tjukkeste Toscana, for å tilbringe knappe 24 timer der og kjøre en bil som er fullstendig tildekket. Og selv da får vi ikke vise dere bildene før tre uker etterpå ...
Strategisk maskerade
For en stakket stund fikk vi også se bilen - neste generasjon Skoda Octavia stasjonsvogn - helt uten maskering. Men da var både fotoapparater og mobiltelefoner beslaglagt. Vi er ikke født i går, og skjønner selvsagt at hovedpoenget med dette maskeradeballet er å gi oss inntrykk av at dette er særdeles eksklusivt, og en vanviktig (vanvittig viktig) begivenhet.

Og for Skoda, det skal vi være storsinnet nok til å gi dem, er dette svært viktig. Det er før-presentasjonen av deres aller viktigste bilmodell, i helt ny tapning, forspillet til den sentralt strategiske utrullingen av merkets kjerneprodukt, midt oppe i det som er en brytningstid for bilindustrien.

Ford Focus ST vs. Skoda Octavia VRS
Fjerde Octavia i ny tid
Det er over 60 år siden – i januar 1959 – at den første Skoda Octavia rullet av samlebåndet i Mlada Boleslav, idet daværende Tsjekkoslovakia. Etter noen års fravær ble modellen gjenfødt høsten 1996, etter at Volkswagen-konsernet gradvis hadde overtatt kontrollen over Skoda, fra 1991.
Siden er det tre generasjoner av den moderne Octavia som har etterfulgt hverandre, og nå sammenfaller introduksjonen av en fjerde generasjon med slutten av jubileumsåret.
6,5 millioner Octavia har blitt produsert – flest av alle er den tredje og snart utgående generasjonen, som oppnådde salgstall på hele 400.000 biler i året. Det utgjorde en tredel av merkets totale salg. Modellen har til og med vært toppselgeren i seks europeiske land – deriblant Finland, Polen og Ungarn.

Prøvekjøring før produksjonsstart
Vi har altså «fått lov til» å være prøvekaniner for de fremtidige eierne, ved å kjøre førproduksjons-utgaver av bilen, i god tid før den offentlige fremvisningen 11. november.
Det er dette som offisielt forklarer at nye Octavia er maskert, både utenpå og innvendig, men vi fikk som nevnt se (under en eksklusiv avduking) den ferdige bilen – i denne omgang kun som stasjonsvogn. Dette skjedde bare etter at vi hadde skrevet under på at vi ikke skulle avsløre utseendet før den offisielle lanseringsdatoen.

Skodas nye kompakt-SUV
Noe større
Det vi kan si er at den nye stasjonsvognen designmessig helt åpenbart er i slekt med sin forgjenger, selv om den er helt ny, og basert på Volkswagen-konsernets nyeste produktplattform. Generell formgivning er i det store og hele den samme og dimensjonene er lite endret.
Den nye generasjonen er litt større: 469 centimeter i lengden (vel to mer enn før og 1,5 cm ekstra i bredden) både er og oppleves bilen bredere enn sin forløper. Og selv om bilen kan virke ganske firkantet, har den en imponerende luftmotstandskoeffisient (Cd), på 0,26. Som kombikupé vil denne verdien synke ytterligere, til 0,24.

Skjerpet design
Kanskje ikke overraskende, ligner Octavia IV mer på den nye generasjonen Skoda Superb. Frontlyktene er skarpt designet og smalere enn før. Både foran og bak er det nå nyeste LED-teknologi som gjelder, og i øverste utstyrsnivå blir nye Octavia forsynt med full LED Matrix-hovedlys, som i sin tid først dukket opp innen konsernet på luksusbilen Audi A8.
Den gir automatisk og selektiv nedblending av fjernlysene, ved at kameraer i frontruten analyserer eksterne lyskilder og kontrollerer LED-elementene i hovedlyset individuelt, for ikke å blende møtende eller foranliggende trafikk.

Denne bilen bør bli en storselger i Norge
Svært romslig
Om bilen har vokst litt, merkes det i interiøret, ved at plassforholdene er enda noe bedre enn før, og spesielt i baksetet setter vi pris på bedre klaring foran knærne. Interiøret for øvrig, om det er i umiskjennelig Skoda-stil, er fullstendig nydesignet, med enda renere linjer, og etter vårt førsteinntrykk er det en høyere grad av kvalitetsfølelse.
Det digitale instumentpanelet, av typen Virtual Cockpit, består av en ti-tommers skjerm. Den er blitt mer intuitiv i bruk, med enkel betjening fra rattet. Det kan velges mellom ulike layout: Basic, Classic, Navigation og Driver Assistance Systems.

Infotainment-systemet har for sin del en skjerm i midtkonsollen, også opp til den i ti-tommers dimensjon. Klimaanlegget kan betjenes via en dedikert stripe nederst på skjermen, mens volumet på lydanlegget har sitt eget berøringsfølsomme glidefelt under skjermen for betjening med én finger.
Sist, men ikke minst: Octavia kommer nå med en ekte head-up display i frontruta.

Familiefavoritten blir ny og ladbar
Klassisk modellutvalg
Octavia kommer først som stasjonsvogn, etterfulgt av fem-dørs liftback kombikupé. De vil komme i tre utstyrsnivåer, Active, Ambition og Style. Over de nivåene vil det befinne seg ytterligere to varianter: Den høyreiste allroad-versjonen, Scout, og høy-ytelses-utgaven RS.
I denne omgang lanseres bilen med klassisk motorisering, assortert for sju-trinns DSG-utgavene av 1.0 og 1.5 TSI, med en mildhybridløsning basert på 48 volts-remdrevet startmotor og 48V litiumion-batteri, for gjenvinning av energi og hjelp til motoren under belastning. Denne teknologien er ikke tilgjengelig med manuell girkasse.
Grunnmotoriseringen er den tre-sylindrede 1.0 TSI på 110 hester, etterfulgt av den fire-sylindrede 1.5 TSI, som vi kjørte. Øverste hylle består så av 190-hesters 2.0 TSI, som bare kommer med firehjulsdrift og sju-trinns DSG - mens vi venter på RS.

(Visstnok) mye renere diesel
Dieselmotorene 2.0 TDI-maskiner er av den nye Evo-generasjonen, som ifølge produsenten slipper ut 80 prosent mindre NOx enn tidligere. De kommer i tre varianter, fra 115 til 200 hester.
Vi kjørte en mellom, på 150 hester. Den oppleves bedre enn noen diesel fra merket før; både kraftfull og energisk - og ikke minst kultivert. Skoda har jobbet bra med å fjerne vibrasjoner og ulyder. Under kjøring er det ingenting som sladrer om at det er en diesel under panseret, bortsett fra det gode skyvet i mellomregisteret.
Også bensinmotoren fungerer silkemykt og behagelig, og den gir fartsressurser nok, bare uten å gi den samme følelsen av kraftfullhet i det sentrale arbeidsregisteret som dieselen.
Selve kjøreopplevelsen ble svært begrenset, da vi kjørte i flokk og følge, med Skoda-teknikere om bord. De var interesserte i våre tilbakemeldinger, for eventuelle finjusteringer, før produksjonen starter i løpet av november.

Kjører som Octavia skal
Men uten overraskelse konstaterte vi fine, presise og forutsigbare kjøreegenskaper, presis og direkte styring og et høyt komfortnivå – på den faste siden. Noe rullestøy la vi merke til på dårlig asfalt, med 19-tommers hjul, ellers oppleves bilen som relativt stillegående.
Og selv om korte ujevnheter i veibanen kunne merkes, opplevde vi avdempingen som riktig så effektiv til å filtrere bort det meste.
Vi kjører i skrivende stund et eksemplar av den utgående generasjonen, og kontrasten til den nye er, om ikke skrikende, så absolutt merkbar- når det gjelder presisjonen i kjøreegenskaper, bedre demperegenskaper, forbedret støydemping og plassfølelse innvendig.
Dette er altså førsteinntrykkene. Og du verden, for et fremskritt som er blitt gjort siden ur-Oktaviaen fra 1960, som vi kvidde oss for å presse over 60 km/t, under en på grensen til stressende prøvekjøring. Ja, 60 kilometer i timen - ikke år, altså …
Og bare så det er sagt: Maskerte biler kvalifiserer ikke for terningkast.
(Noen få) tekniske data
Versjon: | 1.5 TSI |
Motor: | R4 bensin turbo |
Girkasse: | DSG 7 |
Slagvolum: | 1498 ccm |
Effekt-o/min: | 150 hk |
Moment-o/min: | 250 Nm |
0-100 km/t: | - |
Toppfart: | - |
Forbruk (blandet): | - |
CO2-utslipp: | - |
Tankvolum: | - |
L/B/H: | 469/183/148 cm |
Akselavstand: | 269 cm |
Drevne hjul: | Foran |
Standard dekk: | 205/60-16 |
Bagasjerom: | 640 l |
Egenvekt: | - |
Hengervekt: | - |
