Årets vinter har vært utfordrende for bilistene. Stadige skiftninger mellom kulde og mildvær, inkludert regn som fryser på bakken, har skapt farlige kjøreforhold på veier over hele landet.
De som merker utfordringene med isete veier best, er de som kjører på piggfrie vinterdekk. Og det er etter hvert mange. I de store byene er det rundt 80-90 prosent. På landsbygda er det fortsatt en god del som sverger til piggdekk.

Så enkelt sparte vi 3.800 kroner på nye vinterdekk
250 pigger biter
Hvor mye bedre er egentlig piggdekk på is enn piggfrie dekk? I Dagbladets store vinterdekktest, der sikkerhet er det vi legger aller mest vekt på, er konklusjonen klar: På is er det fortsatt piggdekk som er klart best.
Det gjelder først og fremst for å få kortest mulig bremsestrekning, men også for godt sidegrep og god framkommelighet. Antall pigger øker stadig – de er mindre og lettere for å spare miljøet, men gir likevel suverent grep på is. Flere produsenter har nå satt 190 eller 250 pigger i hvert dekk, og de biter godt.

Ingen piggfrie i nærheten
Selv om piggfrie dekk er blitt bedre på det meste de siste årene, kommer ingen av dekkene i testen i nærheten av bremselengden til piggdekkene på is.
For eksempel stopper det beste piggdekket, Michelin X-Ice North 4 (250 pigger), på 36,5 meter fra 50 km/t på is. Det beste piggfrie dekket i testen, Michelin X-Ice 3, bruker 48,4 meter.

Sjekk denne dekk-koden nå
Forskjellen på 12 meter høres umiddelbar ikke så stor ut. Husk da at testen er utført i lav hastighet. Dobler vi hastigheten til motorvei-fart på 100 km/t, vil forskjellen i bremselengde firedobles til 48 meter.
Klarer ikke å stoppe
Faktum er også at når bilen som har piggdekk har klart å stoppe for en bil foran eller for et barnet som løper ut i veien, så har bilen med de piggfrie dekkene fortsatt en hastighet på rundt 30 km/t når den treffer.

Sikkert selv på is
Jukka Antilla har mange års erfaring som dekktester. Han er nå ansvarlig for gjennomføringen av Dagbladets dekktester. Han kommenterer det beste piggdekkets egenskaper på is på følgende måte:
- Michelins piggdekk får toppkarakteren 10 i alle disipliner på is. Grepet er svært godt, det oppfører seg stabilt uten brå slipp under krevende forhold og er derfor svært sikkert selv på iset vei.
Bremsing på is
Dekk | Bremselengde (m) |
Michelin pigg | 36,5 |
Nokian pigg | 37,2 |
Continental pigg | 37,8 |
Hankook pigg | 38,1 |
Bridgestone pigg | 39,1 |
Goodyear pigg | 39,5 |
Yokohama pigg | 39,6 |
Nordman pigg | 40,2 |
Goodride pigg | 41,3 |
Cordiant pigg | 42,2 |
Vredestein pigg | 42,6 |
Michelin | 48,4 |
Gislaved pigg | 49,2 |
Yokohama | 49,8 |
Pirelli | 51,0 |
Hankook | 52,0 |
Continental | 52,5 |
Goodyear | 54,4 |
Nokian | 54,9 |
Cooper | 57,6 |
Premiorri | 65,5 |
Kommentaren etter å ha kjørt rimelige, piggfrie Premiorri Via Maggiore, som er helt i den andre enden av poeng-skalaen, er:
- Dette dekket har dårlig grep på is. Bremsestrekningene er lange og dekket slipper lett sideveis. Det betyr at også sladdene starter brått og vi mister lett kontrollen over bilen. Dette er ikke et dekk du bør kjøre med på iset vei.
Helseproblemer
Da piggdekkene kom på 60-tallet, ble de ansett som et stort bidrag til trafikksikkerheten. Etter hvert har man blitt klar over helseproblemene som veistøv fra piggdekkene skaper. Samtidig har de piggfrie dekkene blitt bedre. Snø er et underlag der piggene spiller mindre rolle enn dekkmønster og gummiblanding. Her er flere av de piggfrie dekkene på høyde med piggdekkene.
På is er imidlertid fortsatt piggdekkene det klart sikreste valget. Det kan i verste fall være snakk om liv eller død.
