Pandaen vender tilbake

Husker du Panda? Den firkantede mini-Fiaten? På nyåret vender Panda tilbake til Norge i ny drakt.

Publisert
Sist oppdatert

Alt har ikke gått like smertefritt for Fiats nye småbil. For da Fiat annonserte at den nye modellen skulle hete Gingo, kom det raskt protester fra nabolandet Frankrike. Renault mente nemlig at navnet Gingo kunne forveksles med Twingo, et navn Renault har brukt på sin minibil siden 1992.Fiat måtte derfor gå i tenkeboksen og finne på et nytt navn. Og nå er det altså klart - Fiats nye minibil arver det velkjente navnet Panda.

4,5 millioner Pandaer

Original-Pandaen ble markedsført i her i landet på 80-tallet, men forsvant fra norske bilforhandlere i sammenheng med lanseringen av andre generasjon Uno i 1989. I Sør-Europa derimot, har Panda faktisk vært i salg helt til nå, noe som har bidratt til at hele 4,5 millioner Pandaer har sett dagens lys.

Bortsett fra navnet, har nye Panda svært lite til felles med ur-Pandaen. Den nye minibilen har en moderne fremtoning og ser ut som en liten fleksibil. Høye baklykter, takskinner og særpregede lasteromsvinduer bidrar til at Panda skiller seg fra mengden.

Fem dører

Nye Panda vil bli 354 centimeter lang, 158 centimeter bred og 153 centimeter høy og plasserer seg dermed blant minibilene, som er enda mindre enn småbilene. Fiat har likevel fått plass til fem dører. For å utnytte plassen er girspaken plassert i dashbordet og Fiat hevder at Panda skal gi god plass til fire personer.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer