I 2019 ble det meldt 2790 biler stjålet til forsikringsselskapene i Norge. Mange av disse var dyre luksusbiler og mange er aldri funnet igjen.
Både politiet og forsikringsbransjen vet at mange av disse forsvant ganske raskt ut av landet. Først over til Sverige, deretter videre til land i Øst-Europa som Polen og Litauen, men også til andre land i Europa, Nord-Afrika og Midtøsten.
Også i 2020 var antall biltyverier høyt. I fjor derimot, mens Norge var cornastengt og grenseovergangene ti Sverige var kraftig oppbemannet med både tollere og politi, sank tallet kraftig. Da ble det bare meldt inn 1804 stjålne biler til selskapene - en nedgang på nesten 1000 biler sammenliknet med året før.

- Disse bilene er enklest å stjele
Tyvene forsvant
Enda tydeligere er dette når vi ser på utbetalinger etter biltyveri. I 2019 ble det utbetalt over 134 millioner kroner etter biltyveri. I 2021 var dette sunket til 67,8 millioner – med andre ord en halvering.
Også tyveri fra biler har gått kraftig ned de to siste årene. Fra 5615 meldte tilfeller i 2019 til 4492 i fjor. Her har utbetalingene sunket fra 126 til 87 millioner kroner.

Ti ganger mer i Sverige
– Coronarestriksjoner og økt kontroll på grenseovergangene gjorde det vanskelig å være mobil vinningskriminell på innbrudds-turné i Norge. Siden 2019 har antallet biltyverier gått ned med over 35 prosent, forteller kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i forsikringsselskapet If.
– Vi er heldigvis i en helt annen posisjon enn i Sverige, der det stjeles rundt ti ganger så mange biler som her i landet. Hovedårsaken er at Sverige ligger nærmere landene de stjålne bilene uttransporteres til, forklarer han.
Clementz mener kriminalitets-tallene etter hvert kommer til å nærme seg nivået de lå på før pandemien.

Bilnøkkel avslørte svindleren
Bandene tilbake
– Jeg tror vi kan regne med økt aktivitet av vinningskriminelle gjennom våren og sommeren. Det er noe helt annet å være kriminell når du slipper å ta coronatest på grensen med bilen full av tyvgods, sier Clementz.

Frykten for at tyveribandene er på vei tilbake, virker å være reel. De siste månedene er det meldt om en kraftig økning i tyverier av verktøy og GPS-anlegg fra byggeplasser i Østlandsområdet. Dette er også gjenstander som er lett å omsette i utlandet, og dermed svært populært blant bander som har spesialisert seg på slike tyverier.
På grunn av høye egenandeler på forsikring av slikt utstyr, er dette noe som entreprenører og byggefirmaene ofte tar kostnadene ved selv og som dermed går under radaren hos forsikringsselskapene.

Kan gjøre bilen livsfarlig
Pass på verdiene
Kommunikasjonssjefen i Gjensidige, Bjarne Rysstad, tror heller ikke at bandene som har spesialisert seg på å stjele biler eller andre verdigjenstander vil holde seg unna når Norge nå har åpnet igjen.
– Det er vanskelig å gjette hvordan utviklingen blir framover, men vi deler bekymringen til If om at vi vil se en økt aktivitet blant vinningskriminelle i tiden framover. Det er generelt store verdier i Norge, både når det gjelder biler, sykler, båtmotorer og andre ting som er lett omsettelig. Vi oppfordrer folk til å passe godt på verdiene sine nå, sier Rysstad.

Forsikringsselskapene så også en tydelig nedgang i antall stjålne sykler under corona- nedstengningen. I fjor ble det meldt om 13 563 stjålne sykler til forsikringsselskapene. Året før ble det stjålet 15 074 sykler. Det er en nedgang på rundt ti prosent.
UTVIKLING I BILSKADER (antall meldt til forsikring)
- | 2019 | 2020 | 2021 |
Brann | 3304 | *4883 | 3335 |
Tyveri av bil | 2790 | 2548 | 1804 |
Tyveri fra bil | 5615 | 5080 | 4492 |
Glass-skade | 246 465 | 260 981 | 249 931 |
Redning | 192 266 | 208 428 | 251 653 |
Førerulykke | 3469 | 3100 | 3014 |
Vognskade (ansvar) | 333 427 | 312 814 | 315 190 |
Kilde: Finans Norge. *= inkl. brann i P-hus Sola flyplass